TOP

GfK: bestedingen kindermode november 2013

Van september tot en met november heeft de kindermodemarkt beneden peil gepresteerd. Dit kwartaal daalden de bestedingen helaas met 9%.

De consumentenbestedingen in kindermode zijn in het kwartaal september tot en met november het sterkst gedaald. Dit komt vooral doordat het gemiddeld besteed bedrag is afgenomen. Ook het aantal gekochte stuks is licht gedaald.

November

In november bleven de totale bestedingen aan mode (vrouwen-, mannen-, baby-, kindermode en bodyfashion) in Nederland achter met -5% in vergelijking tot dezelfde maand in 2012. Deze negatieve score wordt veroorzaakt door een daling van het gemiddeld besteed bedrag. Het aantal gekochte stuks blijft stabiel.

Zelfstandigen onder druk

Wat opvalt is dat deze maand met name de bestedingen van zelfstandige modezaken achterblijven met -14%. Sinds precies twee jaar – november 2011 – staan de zelfstandigen er minder goed voor dan de overige aankoopkanalen. Dit komt door een combinatie van minder uitgaven en minder gekochte stuks (-7). De bestedingen bij de overige aankoopkanalen zijn licht gedaald, het aantal gekochte artikelen bleef gelijk.