TOP

Feetje: oudste Nederlandse babykledingmerk blijft vernieuwen zonder de kernwaarden te verliezen

Feetje viert het veertigjarig bestaan, maar lijkt nog geen dag ouder geworden. Met een nieuwe huisstijl, logo en actuele collecties is Nederlands oudste babykledingmerk helemaal van nu.

Op het kantoor van Maurits Hendriks (30) hangt zijn eigen kinderfoto. De directeur van familiebedrijf Van den Broek zit als peuter op een stoel bij opa thuis, een fles in zijn handje en gekleed in een azuurblauwe wafelpyjama van Feetje. Die wafelpyjama zal veel mensen bekend voorkomen, want het artikel is al decennialang onderdeel van de collectie. De vaders en moeders die hem nu voor hun kinderen aanschaffen, droegen hem zelf ook. De liefde voor de wafelpyjama is tekenend voor de bekendheid die Feetje geniet. Al komt dat natuurlijk niet alleen door die ene pyjama. Hendriks: “Veel mensen zijn bekend met Feetje omdat het een goed merk is. Maar dat stukje heritage is ook belangrijk. Dit soort dingen is heel uniek, dit kun je niet kopen met marketing of creëren als je iets nog niet zo lang doet. Er zijn veel mensen die zich met het merk willen identificeren en het is heel gaaf om te zien dat het zo werkt.”

Sinds 1981

De geschiedenis van Feetje gaat terug naar 1981, toen Van den Broek BV besloot babykleding in te gaan kopen bij derden, maar al snel met eigen ontwerpen startte. Het merk sloeg aan, niet alleen in Nederland, maar ook in andere Europese landen. “Het is positief uit de hand gelopen. Feetje is nu het oudste Nederlandse babykledingmerk”, zegt Hendriks met trots. Maar wat is het geheim achter het succes? “De consument vindt het leuk, het zit mooi, de kwaliteit is goed en het kost ook niet te veel.” Hij zegt het met de voor Van den Broek kenmerkende Rotterdamse no-nonsens insteek. Plannen om veel te veranderen heeft het bedrijf dan ook niet. “Het is de afgelopen jaren heel goed gegaan, zelfs in tijden van corona. Wij weten heel goed welke kant we op willen. Onze toekomstplannen? Blijven vernieuwen zonder onze kernwaarden te verliezen.”

Volwassen

In veertig jaar tijd is Feetje volwassen geworden, maar het laat zien dat een kinderkledingmerk op leeftijd tegelijkertijd jong kan blijven. Het team achter Feetje weet heel goed waar de markt om vraagt en slaagt er elk seizoen weer in om actuele jongens-, meisjes- en uniseks collecties te brengen. Daarbij is veel oog voor duurzaamheid, want de artikelen zijn grotendeels gemaakt van biologisch katoen. Dat Feetje steeds weer weet mee te gaan met de tijd, blijkt ook uit het meest recente wapenfeit: de nieuwe huisstijl en het eigentijdse logo maken hun entree met de uitlevering van de wintercollectie 2021. “We zijn er zelf heel enthousiast over en de klanten hopelijk ook. Het nieuwe logo is heel erg van nu. Hiermee laten we zien dat Feetje een belangrijke speler is in deze markt. Al veertig jaar lang.”

Info: feetje.com, 010-2983888