Fashion Revolution Week: de strijd voor meer transparantie en eerlijkheid in de modebranche
Om de roep naar meer transparantie kracht bij te zetten, wordt tijdens de Fashion Revolution Week een update gepubliceerd van de Fashion Transparancy Index – een baanbrekend onderzoek naar transparantie onder de 150 grootste internationale modemerken. Ook publiceert Fashion Revolution voor het eerst het Manifest, met hun visie op de toekomst van de mode-industrie. Dat meldt de organisatie in een persbericht
Wereldwijd worden er van 23 – 29 april duizenden events georganiseerd waar mensen meer te weten kunnen komen over duurzame mode. Zo organiseert Fashion Revolution Nederland samen met Pakhuis de Zwijger 23, 24 en 25 april documentaire-avonden met een expertpanel. De 24e april is er extra aandacht voor Nederlandse modemerken die koploper zijn op gebied van duurzaamheid.
Who Made My Clothes?
De vraag Who Made My Clothes? heeft impact. In 2017 steeg het aantal impressies van social media posts met de hashtag #WhoMadeMyClothes naar 533 miljoen, dit is 250% meer dan in 2016. Ook verdubbelde het aantal merken dat in 2017 reageerden met #IMadeYourClothes ten opzichte van 2016. Het aantal landen dat dit jaar meedoet, is ook gestegen. Van meer dan 90 in 2017, naar meer dan 100 in 2018.
Vijf jaar vooruitgang
Wereldwijd werken er 75 miljoen mensen direct in de mode- en textielindustrie, waarvan zo’n 80% vrouw. Vijf jaar na het instorten van Rana Plaza zijn veel van hen nog steeds slachtoffer van fysieke en verbale mishandeling, onveilige arbeidsomstandigheden en lage lonen. Een ‘Fashion Revolution’ is dus nog steeds nodig, maar we benadrukken ook dat er in de afgelopen vijf jaar vooruitgang is geboekt op gebied van arbeid, milieu en transparantie:
- Honderden fabrieken in Bangladesh zijn veiliger. Meer dan 1300 fabrieken zijn geïnspecteerd sinds Rana Plaza en 1,8 miljoen arbeiders hebben informatie over veiligheid ontvangen.
- In Bangladesh en Cambodja zijn de minimumlonen voor kledingarbeiders gestegen. De Bengaalse regering heeft het minimumloon met 77% verhoogd tot $68 per maand.
- Achttien grote merken en retailers hebben ‘ACT’ ondertekend om leefbare lonen te realiseren voor arbeiders met collectieve arbeidsovereenkomsten die voor de hele industrie gelden en gekoppeld zijn aan inkooppraktijken.
- Merken zijn begonnen het gebruik van giftige chemicaliën terug te dringen. Meer dan 70 merken en leveranciers hebben zich gecommitteerd aan ‘Detox 2020’ en verwijderen schadelijke chemicaliën uit hun toeleveringsketens.
- Meer dan 100 merken hebben de ‘2020 Circular Fashion System Commitment’ ondertekend om te werken naar een circulair modesysteem.
- In Nederland hebben meer dan 70 merken het Convenant Duurzame Kleding & Textiel van de overheid getekend. Met het convenant bundelt een brede coalitie haar krachten en gaat aan de slag om de kleding- en textielsector te verduurzamen.
Carry Somers, co-founder Fashion Revolution: “Sinds de start van Fashion Revolution hebben overal ter wereld mensen merken laten weten dat de mode-industrie niet op deze manier verder kan gaan. En het werkt. De industrie luistert.”
Roosmarie Ruigrok, coördinator Fashion Revolution Nederland: “De Rana Plaza-ramp heeft ervoor gezorgd dat goede en internationale programma’s zijn opgestart. Zoals het Bangladesh Akkoord dat zich richt op de veiligheid in kledingfabrieken. Daarvoor waren samenwerkingsverbanden zeldzaam. Ook zijn wij trots op het feit dat Nederland, met onder andere het Convenant Duurzame Kleding en Textiel, tot de koplopers behoort op gebied van verduurzaming van de industrie. Er moet nog veel gebeuren, maar dit zijn stappen vooruit en daar gaat het om.”
Meer informatie over Fashion Revolution Nederland en alle events is hier te vinden: www.fashionrevolution.org/netherlands.