Esprit komt met retourquotum
Kledingmerk Esprit wil van de hoge retourpercentages af en komt met een retourquotum. Het kledingmerk stopt met het leveren aan consumenten die bijna alle bestelde items weer terugsturen. Dat meldt Twinkle Magazine. Op dit moment brengt Esprit €0,95 verzendkosten in rekening en kunnen consumenten de artikelen kosteloos terugsturen.
Het weigeren van klanten die meer dan 90 procent van de artikelwaarde retourneren gebeurt uit financieel oogpunt, dit zegt het merk in de laatste Consumentengids.
Esprit berekent het retourpercentage over de laatste 16 geplaatste bestellingen in de afgelopen twee jaar. Consumenten die bijna de 90 procent benaderen krijgen worden per mail gewaarschuwd. Volgens het merk komt het “zeer, zeer weinig” voor dat mensen een retourpercentage van 90 procent halen.
Waarschuwing
In de Consumentengids is ook de consument Bianca Stoffer aan het woord. Bianca Stoffer ontving een e-mail van Esprit waarin het merk het volgende meldt: “Uw retourpercentage, de waarde die uw geretourneerde artikelen uitmaken van de laatste bestellingen, ligt momenteel bij 88,42 procent en dus helaas boven het gemiddelde van al onze online shop-klanten.”
Als het percentage oploopt naar 90 procent kan mevrouw Stoffer niet meer bestellen bij Esprit. Ze geeft aan dat ze veel heeft teruggestuurd, maar zegt in de consumentengids: “Ik ga toch geen kleding houden waarvan de kwaliteit mij niet aanstaat?” Stoffer vindt het beleid, dat juridisch aanvaardbaar is, een reden om nooit meer online te kopen bij Esprit.
H&M en Zalando
H&M en Zalando hanteren geen retourquotum. Dat melden beide merken in de Consumentengids. H&M rekent €1 voor het retourneren van artikelen en bij Zalando kan dit kosteloos. Een woordvoerder zegt het volgende: “Als de pure player veel retourzendingen krijgt, is er kennelijk iets niet in orde. Wij zien het zo, in een gewone winkel vraagt men ook geen geld om kleding te mogen passen, dus waarom zouden wij dat wel doen?