Eindeloos rondwalen tijdens SundaySchool #5: ‘Er is zoveel te ontdekken’ [reportage + foto’s]
Drie grote Sint-bernards staan klaar bij de ingang van SundaySchool om bezoekers te verwelkomen. De reddingshonden zijn gehuld in hesjes met de Zwitserse vlag erop; eentje heeft zelfs een vaatje brandewijn om zijn nek. De vijfde editie van de kindermodevakbeurs heeft als thema ‘St. Bernard Mountain Rescue Team’. Het restaurant is aangekleed als Zwitserse berghut: lange tafels met daarover rood-wit geblokte kleedjes, winterlandschappen en geweien aan de muur. De catering serveert kaiserschmarrn en broodjes braadworst. Uit de speakers schalt schlagermuziek. In de loop van de dag duiken de Sint-bernards op verschillende plekken op. Ze kroelen met de Rotterdamse toiletjuffrouwen Bep en Toos en lopen mee in de modeshow op de tonen van ‘Gute Morgen Sonneschein’.
Trends en bijverkoop
121 merken presenteren hun wintercollectie 2020-2021 op zondag 12 januari in DeFabrique in Utrecht. De beurs mag dit seizoen weer een aantal nieuwkomers verwelkomen, waaronder het baby- en kinderschoenenmerk Old Soles (Australië) en eerste loopschoentjes van Bardossa. “Met deelname aan SundaySchool richten we ons met name op kinderkledingwinkels en conceptstores”, vertelt Bardossa-eigenaar Marlene van Velzen. “Al hebben we ook best wat schoenenretailers voorbij zien komen. Het aanbod in kinderschoenen is beperkt, maar het is voor deze groep wel een interessante beurs om trends en leuke bijverkoopartikelen te spotten.”
Open blik
Het mooie aan SundaySchool is dat winkeliers de beurs met een open blik bezoeken, ziet Joyce Strijker van het sokkenmerk Bonnie Doon. “De sfeer is een stuk positiever dan een paar jaar geleden. Na een periode van terughoudendheid zijn winkeliers nu weer actief op zoek naar leuke nieuwe merken.” Zo staat retailer Emelie Vlaskamp van baby- en kindermodewinkel Mini Boss in Deventer er ook in. “Het is leuk om klanten met iets nieuws te kunnen verrassen. Op SundaySchool vind ik altijd bijzondere kleine merkjes. Al heb ik het idee dat het aanbod dit seizoen wat commerciëler is geworden. Ik zie meer grote namen dan op eerdere edities.”
Bonnie Doon Indian Blue Jeans Indian Blue Jeans Kids Only
Primeurs
SundaySchool heeft een aantal primeurs. Zowel Indian Blue Jeans als Bestseller lanceren nieuwe merken op de beurs, respectievelijk Relix en Lil’ Atelier. En Aik&ko presenteert tijdens SundaySchool de eerste jongenslijn. “Clean, stoer en een vertaling van de volwassen mode”, vertelt pr- en marketingmanager Joan Wessel. Labelmanager Sandra Oostendorp omschrijft SundaySchool als de ‘perfecte plek’ om de collectie te lanceren. “De opzet en industriële locatie zijn helemaal te gek. Ik vind het ook grappig dat ze de ingang elke keer verplaatsen. Zo houd je de bezoekers scherp. Het is goed voor onze zichtbaarheid om hier aanwezig te zijn. En we kunnen direct de reacties peilen.”
Sociale functie
De stand van Lil’ Atelier (Bestseller) is niet te missen; bezoekers lopen er direct tegenaan als ze het restaurant verlaten. De Deense modegroep is al actief in de kindermode met Name it. “Maar we merkten dat er vanuit de markt vraag was naar een ‘upgraded’ kindermodemerk met een Scandinavische stijl”, vertelt brandmanager Elise Kol. “De reden dat we hebben gekozen voor SundaySchool is simpel: het is de enige kindermodebeurs in Nederland. Ik vind dat we dit soort initiatieven als leveranciers moeten ondersteunen.” Kol noemt het sociale aspect als de belangrijkste functie van een vakbeurs. “De mogelijkheid om vakgenoten te treffen en ideeën uit te wisselen. We moeten het toch samen doen. SundaySchool vult die functie goed in, door de low-key opzet en laagdrempelige stands.”
Lil’ Atelier Lil’ Atelier Modeshow Old Soles
Gangen en doorkijkjes
Retailers Dorien Mertens en Frank van der Kelen van baby- en kinderkledingwinkel Vedette & Kastaar in het Belgische Liedekerke zijn voor het eerst op SundaySchool. “België heeft geen eigen kindermodebeurs. Dat is wel een gemis. Nu hebben we in één dag een goed beeld van de nieuwe wintermode gekregen, afspraken gemaakt bij bestaande leveranciers en vragen kunnen stellen aan nieuwe merken.” Ze roemen de locatie. Mertens: “Je hebt overal doorkijkjes en komt via de vele gangen steeds weer op nieuwe plekken uit. Er is hier zoveel te ontdekken.” Dat ronddwalen heeft ook nadelen; wie zo’n gangetje mist, mist al snel een volledige hal. Dat overkwam retailer Emelie Vlaskamp (Mini Boss) bijna, die nu in het restaurant met de plattegrond in de weer is. Ze lacht: “De locatie is knus, maar het is ook een doolhof.”
De volgende editie van SundaySchool vindt plaats op zomdag 28 juni 2020.
Restaurant ‘The Stube