TOP

E-commercebranche start pilot om misbruik van retouren tegen te gaan

Vanaf komende maand gaan verschillende online winkels de strijd aan om misbruik van het herroepingsrecht tegen te gaan.

credit beeld: Pixabay

Webwinkels die deelnemen aan de pilot bevestigen tijdens een proefperiode speciaal ontwikkelde stickers en labels aan producten. Als deze eraf zijn gehaald, kunnen ze niet worden teruggeplaatst. Sturen kopers toch de artikelen terug, dan krijgen zij niet het volledige aankoopbedrag terug. Het initiatief voor het retourvignet komt uit de e-commercesector en wordt bijgestaan door brancheorganisatie Thuiswinkel.org. “Als de sticker of het label is verwijderd, leidt dit direct tot een waardevermindering”, zegt Marlene ten Ham, directeur bij Thuiswinkel.org. “Het is namelijk niet nodig voor het passen of beoordelen om de sticker of het label te verwijderen.”

Doel van het retourvignet is dat consumenten bewuster omgaan met online aankopen, dat misbruik van het herroepingsrecht wordt tegengegaan en dat het aantal retourzendingen wordt teruggedrongen. Het retourvignet bestaat uit een serie producten, waaronder een gepatenteerde sticker die verandert als het van een product afgetrokken wordt. Daarnaast is er een tag met label dat niet opnieuw vastgemaakt kan worden. Leden van Thuiswinkel.org kunnen zich nog aanmelden voor de pilot. Over enkele maanden wordt het initiatief geëvalueerd.