TOP

Dit zijn de belangrijkste criteria bij de online aankoop van kinderschoenen

Waar letten ouders het meest op als ze online kinderschoenen bestellen? Tegen de verwachtingen in is dat niet de prijs, maar dat betekent niet dat ze niet prijsbewust zijn.

Met de komst van webshops hoef je niet iedere keer weer naar de winkels als je kind uit de schoenen is gegroeid, want kinderschoenen kunnen in deze tijd ook makkelijk op het wereldwijde web gekocht worden. Maar waar let de ouder op als hij of zij online voor het kind koopt? In het voorjaar van 2016 hield Gigagaaf.nl een enquête hierover onder 1.800 ouders. 

Belangrijkste criteria

 

Wat blijkt is dat vooral het merk en de pasvorm het belangrijkst zijn. Hierna is het advies van een verkoper en de mening van het kind doorslaggevend. Daarna komen pas materiaal en design en als laatste de prijs. Prijsbewust zijn de kopers echter wel, want 73 procent vergelijkt prijzen voordat er een nieuw paar wordt aangeschaft. Opmerkelijk is dat 74 procent liever één duur paar koopt dan twee goedkope paren en 32 procent koopt altijd kinderschoenen van hetzelfde merk.

 

Bij de aankoop van de schoentjes maakt 53 procent van de ouders de beslissing samen met het kind, maar niemand laat het kind de doorslaggevende factor zijn.

 

Drie keer per jaar nieuwe schoenen

 

Uit de enquête blijkt ook dat het merendeel van de Nederlandse kinderen (35 procent) drie keer per jaar nieuwe schoenen krijgt. Twee keer en vier keer per jaar scoren beiden 23 procent. Daarnaast worden ook vaak (91 procent) ieder kwartaal de kindervoeten opnieuw gemeten. De redenen voor ouders om nieuwe kinderschoenen aan te schaffen zijn:

  • Ze zijn te klein geworden (86 procent)

  • Ze zijn versleten (33 procent)

 

Online vs. Offline

 

Veel respondenten (40 procent) hebben het afgelopen jaar één á twee paar kinderschoenen in een fysieke winkel gekocht, terwijl 45 procent het afgelopen jaar één á twee paar schoentjes online heeft gekocht. Gemak is het sleutelwoord om online te kopen, gevolgd door het brede aanbod en de prijs. Maar er zijn ook ouders (11 procent) bij die nog nooit via een webshop hebben gekocht omdat ze vinden dat hun kind het schoentje eerst moet passen.