TOP

Deze generatie koopt het meest kleding online

Er wordt steeds meer gewebshopt, maar hoe dat wordt gedaan verschilt per generatie. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Ipsos. Consumenten van rond de dertig zijn voor e-fashionondernemers de aantrekkelijkste groep.

In opdracht van PayPal heeft onderzoeksbureau Ipsos een onderzoek gedaan onder bijna 800 Nederlanders vanaf achttien jaar. Hieruit blijkt dat webshoppen van alle leeftijden is, maar dat er per leeftijdscategorie duidelijke verschillen zijn. Mannen en vrouwen shoppen vrijwel evenveel op internet: 60 procent van de vrouwen en 55 procent van de mannen doet aan webshoppen.

Jongeren

Van de ondervraagden in de leeftijd tot 24 jaar winkelt 47 procent online. Kleding is met 40 procent de populairste aankoop, gevolgd door boeken (35 procent), reizen (31 procent) en concertkaartjes (26 procent).

Rond de dertig

Onder Nederlanders van 25 tot 34 jaar wordt het meest gewebshopt. Maar liefst 66 procent koopt producten via internet, waarvan wederom kleding het populairste product is. Bijna een derde van de aankopen wordt op het werk gedaan.

Middelbare leeftijd

Onder consumenten van 35 tot 54 jaar zijn computeronderdelen en –accessoires en elektronica de meest populaire producten om aan te schaffen op internet. Toch koopt ook 44 procent online kleding.

Ouderen

Van de ondervraagden van 55 jaar en ouder shopt 52 procent weleens online. Deze categorie koopt het vaakst reizen (31 procent), gevolgd door boeken (21 procent) en kleding (20 procent).

Conclusie

De leeftijdscategorie van 25 tot 34 jaar lijkt de aantrekkelijkste generatie voor e-fashionondernemers. Bijna twee derde van deze groep shopt online, waarbij kleding ook nog eens het populairste product is. Niet gek, als je bedenkt dat dit de groep is met de meeste laptops (81 procent), smartphones (76 procent) en tablets (33 procent).