TOP

Derde kwartaal van 2016 moeizaam voor moderetail

Moderetailers hebben het derde kwartaal afgesloten met een omzetmin van 3,8 procent. Dat blijk uit de INretail/GfK Fashionscan. Zelfs de baby- en kinderbovenmode, waar eerder dit jaar goed omzetten werden gehaald, heeft omzetverlies moeten incasseren.

Uit de omzetcijfers van de modebranche blijkt het derde kwartaal van 2016 moeizaam te zijn verlopen voor de moderetail: -3,8 procent. Cijfers uit de Inretail/GfK Fashionscan laten zien dat alleen de ondermode heeft geplust: 5 procent. 

 

Verlies voor kindermode

 

Zelfs de baby- en kinderbovenmode, waar eerder dit jaar goed omzetten werden gehaald, heeft omzetverlies moeten incasseren: -6,1 procent ten opzichte van vorig jaar. Cumulatief komt de branche tot en met september uit op 0,6 procent minder omzet dan dezelfde periode een jaar eerder.

 

Warme septembermaand  

 

De warme septembermaand heeft de kwartaalomzet behoorlijk gedrukt; het zorgde ervoor dat, op ondermode na, alle productgroepen qua omzet in deze maand ver onder het nulpunt uitkwamen. Ondermode is het derde kwartaal het enige segment met een forse omzetplus (+7,9 procent).

 

Vrouwenmode noteert opnieuw een omzetdaling, het cumulatieve cijfer blijft steken op -4 procent. Ook mannen- en kindermode leveren in ten opzichte van verleden jaar. Door een omzetdaling van 6,9 procent staat mannenmode cumulatief op achterstand met -1,3%. Het segment baby- en kindermode staat dankzij een goed eerste half jaar cumulatief over januari tot juni op een plus van 3,1%.

 

On- en offline

 

Opvallend is dat de online omzet minder heeft geleden: het derde kwartaal is afgesloten met een flinke omzetplus ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder (16,7%). Zowel pure players als fysieke winkels met een webshop zagen hun online omzetten groeien. In kwartaal drie, en vooral in september, was de online groei van fysieke winkels met een webshop groter dan die van de pure players. Helaas heeft de online stijging de daling in de offline omzet (-7,4%) niet kunnen vereffenen. De moderetail – online en offline samen – sloot het derde kwartaal af met 0,6% omzetverlies.