TOP

De terugkeer van Mexx: wat zijn de plannen van het modemerk?

Mexx is terug. Het Nederlandse merk heeft de plannen voor 2018 en daarna ontvouwd. Nieuwe collecties voor de wholesale, flagshipstores in Parijs, Antwerpen, Amsterdam en Berlijn, een franchisenetwerk, een shop-in-shop-concept en uiteraard: focus op online, met een eigen platfom en verkoop via Amazon en Otto.

Het inmiddels Drunense kledingbedrijf Mexx heeft op 6 maart 2018 de nieuwe plannen gepresenteerd via een nieuwe collectie en een persbericht. De focus zal komen te liggen op ecommerce en het uitbreiden van retailactiviteiten in met name Europa. Mexx maakte verder een management buy-in bekend van oud-gedienden van Mexx. Leo Cantagalli is ceo, Nur Basaran merkdirecteur en Jacques Mitterand wordt cfo en coo.

In 2015 werd modemerk Mexx na een faillissement overgenomen door het Turkse Eroglu Holding. In 2017 kocht het Nederlandse modebedrijf RNF Holding de rechten van het merk. De RNF Holding, van eigenaren Ron Janssen and Ferry Helmer, is onder meer eigenaar van Ferro Footwear en distributeur van het schoenenmerk Umbro. De overname ging alleen om de kleding- en parfumlijn van Mexx. De winkels, het personeel en de voorraden zijn niet meegenomen. 

Nieuwe collecties

De mini-collectie die nu gemaakt is voor zomer 2018 bevat mode voor mannen, vrouwen en kinderen. Een uitgebreide schoenencollectie volgt later deze zomer. Er is ook al een nieuwe collectie voor de herfst van 2018, die aan nieuwe retailpartners is gepresenteerd. In april volgt de wintercollectie. En voor het voorjaar van 2019 moet de merklancering compleet worden gemaakt met ‘de integratie van accessoires en tassen, resulterend in een volledig productaanbod voor lifestyle met een duidelijke Mexx-handtekening en merk-DNA’.

De collectie voor zomer 2018 is nu al te koop via mexx.com en bij retailpartners in Griekenland en Oost-Europa.

Smart urban professional

Mexx zegt over de nieuwe koers: “De nieuwe Mexx-collectie is ontworpen voor de slimme urban professional – een kosmopolitische stadsbewoner die geniet van een goede kwaliteit en een goed ontwerp. Mexx zal haar consumenten een relevant merk uit meerdere categorieën, geïnspireerd op de stad, aanbieden. Naast kleding ontwikkelt het merk ook uitgebreide, eigentijdse collecties van schoenen, tassen, ondergoed en accessoires. Met de herlancering heeft Mexx zijn ogen stevig gericht op het worden van het leidende merk in het hogere-lage segment, gepositioneerd net onder Massimo Dutti.”

Focus op e-commerce, samenwerking met Amazon

E-commerce is een van de hoogste prioriteiten in de distributiestrategie van Mexx. Het bedrijf zegt ‘aanzienlijke investeringen te hebben gedaan om het eigen e-commerceplatform van Mexx te ontwikkelen’. Verder wil Mex ook samenwerken met e-commerce-platforms zoals Amazon en Otto, ‘om de verkoop van e-commerce te stimuleren’

Fysieke distributie in bekende markten

Wat fysieke distributie betreft, is Mexx begonnen ‘met het opbouwen van eerstelijnsorganisaties en landenpartnerships via een gedecentraliseerde marktbenadering’. Mexx richt zich hierbij alleen maar op markten waar het merk al meer dan 25 jaar actief is geweest. Het denkt daarmee te kunnen profiteren van een hoge merkbekendheid en een historisch consumentenbestand.

Wholesale, franchise en shop-in-shop-concept

Mexx wil met name gaan sturen op ‘gecontroleerde distributie’ via franchisewinkels en warenhuisomgevingen, grote multibrandstores en een beperkt aantal kleinere multibrandstores. Een belangrijk element van de doorstart is het nieuwe, innovatieve, minimalistische en eigentijdse winkel- en SIS-concept, ‘ontworpen door een van ‘s werelds toonaangevende architecten, Boffie Design’. Daarover zegt Mexx: “We verkleinen onze shop-in-shop-formaten naar een 200-vierkante meter lifestyle-ruimte.”

Internationale expansie

Vanaf de herfst van 2018 zal Mexx het merk herintroduceren in de detailhandel in Canada, Frankrijk, Oostenrijk en Nederland. De markten van België, Duitsland, het Midden-Oosten, de Russische Federatie en Egypte zijn gepland voor voorjaar 2019. De doorstart zal worden ondersteund door het openen van flagshipstores in Parijs, Antwerpen, Amsterdam, Berlijn en München vanaf de lente van 2019. Mogelijke marktintroducties in India en China worden in de loop van 2019/2020 bekeken.