TOP

De duurste winkelstraten van Nederland

De Kalverstraat in Amsterdam voert de lijst opnieuw aan van de duurste winkelstraten van Nederland op het gebied van huurprijzen. De gemiddelde huurprijs voor een winkelpand is 2.900 euro per vierkante meter per jaar. Textilia zette de duurste winkelstraten van Nederland op een rijtje.

De Kalverstraat komt met 2.900 euro per vierkante meter per jaar op de zeventiende positie van de duurste winkellocaties wereldwijd. Dit blijkt uit het rapport “Main Streets Across The World” van internationaal vastgoedadviseur Cushman & Wakefield. Op de eerste plek staat Causeway Bay in Hong Kong. De andere duurste winkelstraten van Nederland zijn:

  1. Kalverstraat in Amsterdam met 2.900 euro per vierkante meter per jaar
  2. P.C. Hooftstraat in Amsterdam met 2.000 euro per vierkante meter per jaar
  3. Lijnbaan in Rotterdam met 1.850 euro per vierkante meter per jaar
  4. Grote Straat in Maastricht met 1.600 euro per vierkante meter per jaar
  5. Lange Elisabethstraat in Utrecht 1.600 euro per vierkante meter per jaar
  6. Demer in Eindhoven met 1.500 euro per vierkante meter per jaar
  7. Spuistraat in Den Haag met 1.500 euro per vierkante meter per jaar

Opwaartse druk
De huurprijs van winkelpanden in de Kalverstraat zijn het afgelopen jaar met 3,5 procent gegroeid. Michiel Boonen – senior research consultant van Cushman & Wakefield. “De vraag naar winkelruimte op de Kalverstraat en andere winkelstraten in het centrum van Amsterdam hebben in het afgelopen jaar weer gezorgd voor een opwaartse druk op de winkelhuren.’’

Niet te vergelijken
Toch kan de Kalverstraat niet worden vergeleken met de duurste winkelstraten ter wereld, zegt Arjen Boesveldt, partner en Head of Retail bij Cushman & Wakefield: “Winkelhuren die tegen de 25.000 euro per vierkante meter per jaar aan liggen op de toplocatie in Hong Kong kunnen enkel behaald worden door de grote winkelunits waar hoge omzetten behaald kunnen worden. Daarnaast zijn de duurste winkelstraten ter wereld ook voor een belangrijk deel gefocust op het luxe segment, terwijl de Kalverstraat vooral bekend staat vanwege de focus op het middensegment van de retailmarkt.” 

Positieve toekomst voor retailers
Boesveldt en Boonen zien de toekomst wel positief in voor de winkelstraten. Die zullen volgens hen gewoon blijven bestaan: “Ondanks een continue toename van de omzetten die met online winkelen behaald worden, zullen hoofdwinkelstraten blijven bestaan. Retailers hebben steeds vaker een cross- of multi-channel strategie en stappen in toenemende mate af van het idee dat internet een bedreiging is voor hun fysieke winkels. Enkele grote “fysieke” retailers zijn zelfs al succesvol met hun online campagne, terwijl succesvolle “online” retailers juist fysieke winkels hebben geopend in de afgelopen periode.”