Converteer je smartphonebezoekers met deze 2 tips
Afbeelding 1: modewebwinkelbezoeken per apparaat verdeeld naar verhouding
Het bestelproces op de smartphone is het omzetlek
Het aantal webshopbezoeken, het conversiepercentage, het aantal transacties, bezoeken naar de winkelmand: op deze gebieden wint de smartphone het qua groei van de desktop en tablet. Maar het aantal afgeronde bestellingen via de smartphone groeit relatief minder snel vergeleken met de groei in het aantal webwinkelbezoeken. Kortom, in het bestelproces op de smartphone missen (online) moderetailers omzet! De onderstaande twee tips helpen je bij het dichten van omzetlekken.
Tip 1: breng de sales funnel per apparaat in kaart met Google Analytics
Gebruik de URL’s van de stappen in het bestelproces om de uitval per stap inzichtelijk te krijgen zoals in afbeelding 3. Dit kan met de standaardinstellingen in Google Analytics. Voeg hiervoor de stappen toe als ‘funnel aan het doel ‘Bestelling geplaatst’.
Afbeelding 2: inzicht in percentage bezoeker-tot-winkelmandratio door het instellen van een doel in Google Analytics
Gebruik de Enhanced Ecommerce (afbeelding 4) als je niet elke stap netjes kunt verdelen aan de hand van de URL’s. Enhanced Ecommerce is een maatwerk uitbreiding op Universal Analytics. Deze methode geeft je veruit de meeste inzichten, doordat je per stap in de funnel allerlei segmentatie- en vergelijkingsmogelijkheden kunt gebruiken.
Onderzoek met de funnels in welke stap en op welk apparaat de meeste bezoekers afhaken. Analyseer waar de pijn het grootst is en waar conversieverbeteringen het meeste effect hebben.
Afbeelding 3: voorbeeld rapportage van Enhanced Ecommerce in Universal Analytics
Tip 2: richt je webshop optimaal in voor smartphonegebruik op basis van micromomenten
Niet iedere bezoeker heeft een koopintentie. Soms bezoeken ze je webshop terwijl ze lekker op de bank zitten en meer informatie willen lezen over bepaalde kledingstijlen. Of terwijl ze onderweg zijn en willen weten waar de dichtstbijzijnde winkel is. Al dit soort micromomenten tezamen bepalen hoe de jouney afloopt. Speel daarom in op deze micromomenten met je mobiele webshop.
Google ziet vier soorten momenten waarin consumenten met hun smarthpone beslissingen maken: I-want-to-know, I-want-to-go, I-want-to-do en I-want-to-buy moments.
Afbeelding 4: bezoekersintenties volgens Google (bron)
Dicht je omzetlek door op elk moment nuttig aanwezig te zijn. Zorg dat je smartphonebezoekers snel helpt aan een antwoord. Als een smartphonebezoeker bijvoorbeeld zoekt naar een lokale modewebwinkel, verschijnt dan jouw fysieke en lokale winkel ook in de zoekresultaten?
Het klinkt als een open deur, maar meten is weten. Breng de volledige customer journey van jouw bezoekers in kaart zodat op basis van data prioriteiten opstelt met welke verbeteringen je eerst in je mobiele webwinkel gaat doorvoeren. Vervolgens zorg je dat je mobiele shop zo goed mogelijk aansluit op alle micromomenten. Alleen dan dicht je omzetlekken.
HIER VIND JE DE E-COMMERCEBENCHMARK
Wouter Wensing is Team Lead Webanalytics & Conversion bij ISM eCompany. Hij zorgt voor een structurele verhoging van de conversie voor webwinkels als Hunkemöller, Lucardi, Vliegtickets.nl en AS Adventure