Consumentenbond haalt 850 webshops met nepproducten offline
Voor de Digitaalgids onderzocht de Consumentenbond webwinkels die zogenaamd met hoge kortingen merkkleding of luxe producten verkopen, maar in werkelijkheid nepproducten of soms zelfs helemaal niets leveren. In veel gevallen maken deze winkels gebruik van bestaande, in onbruik geraakte domeinnamen. Internetcriminelen gebruiken deze domeinnamen, omdat ze al bekend zijn bij Google. Hierdoor verschijnen de websites hoog in de zoekresultaten.
Maar liefst 25.000 tot 35.000 van de 90.000 webshops die zich op de Nederlandse markt richten, zijn nep. De Consumentenbond spoorde 2.000 verdachte websites op, waarvan er 850 offline zijn gehaald. Volgens de vereniging bieden de nepwinkels vooral schoenen, kleding, tassen en zonnebrillen aan van bekende merken als Nike, Adidas, Hugo Boss, Ralph Lauren en Tommy Hilfiger.
Wordt vervolgd
De Consumentenbond heeft de lijst van 2.000 verdachte webshops gestuurd naar domeinnaambeheerders 1API, Registrar.eu en de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN). De eerste twee haalden de genoemde 850 websites offline. SIDN is nog in overleg met de andere twee beheerders om ook nepsites uit de lucht te krijgen.
Meer lezen?
Het onderzoek naar malafide webshops is uitgevoerd voor de Digitaalgids. Het volledige artikel staat in de editie van mei/juni 2018 en is gratis te lezen via de website van de Consumentenbond.
Lees ook: Bijna helft van de webshops gaat de fout in met retouren