Cijfers GfK: ondanks twee lockdowns toch omzetgroei voor modebranche in 2021
Beeld winkelstraat: Pixabay-CC0-
De mode- en schoenenbranche sluiten 2021 af met een omzetgroei van 11,3 procent ten opzichte van 2020 en een plus van 2,6 ten opzichte van pre-coronajaar 2019. “We begonnen en eindigden het jaar met een lockdown en als je dan toch zó’n resultaat weet te behalen, durf ik wel te zeggen dat de branche een goed jaar achter de rug heeft”, stelt Danny van den Burg, retail sales lead bij GfK. “Ik hoop dat we de lockdowns in 2022 achter ons kunnen laten en dat er snel versoepelingen komen voor de horeca-, cultuur- en evenementensector. Zodat we ons straks weer echt kunnen aankleden voor speciale gelegenheden. Dan verwacht ik dat de fashionbranche ook in dit nieuwe jaar op een mooie plus uitkomt.”
Grillig verloop
De omzetontwikkeling verliep in 2021 grillig. In januari en februari leverden retailers door de gedwongen sluiting fors in, maar daarna nemen de verkopen weer gestaag toe (in maart zelfs met een piek van 58,2 procent) en plussen mode- en schoenenaanbieders voor negen maanden op rij. Totdat het kabinet half december een nieuwe lockdown afkondigt. Zonder was de branche volgens Van den Burg waarschijnlijk op een omzetplus tussen de 12 en 13 procent uitgekomen.
Alle segmenten in de plus De mode- en schoenenverkopen namen over de hele breedte toe: alle segmenten plusten in 2021. Voor vrouwenmode gaat het om een stijging van 9,6 procent, voor mannenmode om 13,7 procent en voor kindermode (baby, kids & junior) om 5,3 procent. Aanbieders van vrouwenschoenen zagen de omzet met 10,5 procent toenemen. Bij mannenschoenen is dit 6,8 procent en bij kinderschoenen 9,9 procent. Van den Burg: “Het kidssegment is tijdens de gehele crisis stabiel gebleven. Dat is een hele steady doelgroep; volwassenen kunnen best langer met hun kleding en schoenen doen, maar kinderen groeien er op een gegeven moment uit. Een pareltje in het assortiment.”
Fysieke winkels cruciaal
De fysieke winkel is het afgelopen jaar cruciaal gebleken voor mode en schoenen, zegt hij. “De cijfers bewijzen: als consumenten alleen online kunnen shoppen, kopen ze veel minder. Vanaf maart herstelde het aandeel in verkopen via het offline kanaal snel. Dat was in januari met iets meer dan 5 procent op een dieptepunt, maar klom daarna op tot tussen de 55 en 60 procent. Tot de nieuwe maatregelen in december; toen zakte het weer terug naar ongeveer 34 procent.” Over het hele jaar voert online met een omzetaandeel van 53,1 procent ook de boventoon ten opzichte van fysiek (46,9 procent). Van den Burg verwacht dat stenen winkels de leiding in 2022 weer zullen overnemen. “Maar het niveau van 2019, toen het offline omzetaandeel nog 64 procent was, gaan we niet meer halen. Online heeft tijdens corona blijvend aan terrein gewonnen.”
Veranderende vraag
Een tweede verklaring voor de groei is dat retailers volgens Van den Burg goed hebben weten in te spelen op de veranderende klantvraag. “We werken nog steeds veel thuis en zullen dat ook in 2022 voor een deel blijven doen”, zegt hij. “De vercasualisering van mode is al ingezet en wordt hierdoor alleen maar verder aangejaagd. Dat zie ik terug in het aanbod van kleding- en schoenenzaken, ook bij specialisten in het formele en zakelijke segment: (luxe) casualwear heeft over de hele linie een prominentere plek in het assortiment gekregen. En wie had voor corona gedacht dat bikini’s, badpakken en pantoffels de bestsellers van 2021 zouden worden?”
Verantwoording van de cijfers
GfK neemt in de Fashionscan de online en offline point-of-sales data van een panel mode- en schoenenaanbieders mee, die gezamenlijk 40 procent van de totale fashionmarkt vertegenwoordigen. Het gaat om een mix van pure online spelers, grootwinkelbedrijven en zelfstandige winkeliers.