CBS: november goede maand voor mode- en schoenenretail
Kledingzaken zetten in november 26,6 procent meer om dan een jaar eerder, winkels in schoenen en lederwaren plusten met 26,8 procent. Wat meespeelt is dat er vorig jaar tijdens de hele maand november al coronarestricties van kracht waren, waar Nederland dit jaar pas eind november met nieuwe maatregelen te maken kreeg die uiteindelijk resulteerden in een volledige lockdown. Het gaat echter niet alleen om omzetherstel; mode- en schoenenwinkels zaten in november volgens het CBS ook boven het niveau van 2019.
Meer omzet dan voor coronacrisis
De detailhandel als geheel pluste ook. Non-foodwinkels zagen de omzet met 7,4 procent stijgen ten opzichte van vorig jaar, en met ruim 14 procent ten opzichte van 2019. Die groei zit vooral bij de mode- en schoenenzaken, maar ook drogisterijen en winkels in recreatieartikelen deden het goed. Winkels in consumentenelektronica en witgoed leverden omzet in ten opzichte van vorig jaar, maar zitten daarmee nog steeds boven het niveau van 2019.
Online verkoop groeit
Online werd ook meer omgezet, al vlakt de groei wel af vergeleken met de dubbele cijfers die eerder tijdens de crisis zagen. De online omzet was 5,2 procent hoger dan in november 2020. Pure players plusten met 8,6 procent en multichannel retailers zetten via hun webshops 1,1 procent meer om – wat suggereert dat hun klanten in november liever bij de fysieke vestigingen kochten. Modeaanbieders zagen de online omzet met 4,4 procent stijgen. Een maand eerder was dat nog 26,5 procent.
Credit beeld: Pixabay