Bestseller: ‘t Pashuiske in Etten-Leur
De barometer loopt op, de mooie dagen zijn weer aangebroken. Ook bij ’t Pashuiske in Etten-Leur hangt de winkel vol kleurige collecties. Klanten reageren volgens eigenaresse Sabine van den Berk ‘enorm enthousiast’ op het frisse, vrolijke assortiment. De doorverkoop gaat dan ook prima, zegt ze. “Binnen ons huidige merkenportefeuille loopt bijna ieder individueel label prima mee”, zegt ze. “Voor het voorjaar van 2017 hebben we vijf nieuwe labels aan onze collectie toegevoegd: Lola Meis, Jubel, Sturdy, Z8-kids en Topitm. Voor het najaar van 2017 heb ik als nieuwe merken Dutch Dream Denim, D-XeL en O’Chill.”
‘Op is op’
Van den Berk runt ’t Pashuiske sinds 2010 ze heeft de winkel overgenomen na het faillissement van franchisegever Villa Happ. Ze heeft de monobrandstore ontwikkeld naar een multibrandstore met inmiddels zo’n dertig merken voor de allerkleinsten tot en met de kleine volwassenen. “In onze merkenportefeuille hebben wij een bewuste kwaliteit- en prijsstrategie ingebouwd”, zegt Van den Berk. “De meeste merken zijn gepositioneerd in het middensegment, met een paar hogere segmenten en een paar lagere segmenten. Hierdoor kunnen onze klanten kiezen op basis van prijs en kwaliteit. Wij geloven in schaarste, op is bij ons op. We brengen kleine, continue wisselende collecties, waardoor we altijd een nieuw aanbod in de winkel hebben. Dat zorgt voor een hoge omloopsnelheid wat onze marge gezond houdt.”
De kindermodewinkel focust op kinderkleding en houdt daarom het assortiment bijverkoop bewust klein. “De omloopsnelheid van de bijverkoopartikelen ligt aanzienlijk lager dan die van de kleding en legt daarmee stiekem een beslag op je voorraad- en financieringspositie. Wij hebben onze bijverkoop beperkt tot knuffels, tassen en riemen.”
Kroeg
De klantrelatie is voor Van den Berk erg belangrijk en daarom investeert ze in de sfeer in de winkel en in service. “Een klant die met een rokje komt dat een jaar geleden is gekocht, repareren we. En soms lijkt de winkel wel een gezellige kroeg. We organiseren met regelmaat workshops, leuke activiteiten en ieder seizoen een grote kindermodeshow.”
Fans
Via social media laat ’t Pashuiske weten wat er in en rond de winkel gebeurt. Dat zorgt ook voor fans van buiten de regio, merkt Van den Berk. “Door social media hebben wij een veel groter bereik en trekken we nieuwe fans uit de regio aan. Dagelijks laten we onze fans via social media de leukste items, sfeer foto’s en onze dagelijkse belevenissen in de winkel meemaken. Maximaal twee keer per jaar sturen wij onze vaste klanten vanuit ons loyalty systeem een leuke nieuwsbrief. Dat is dan gewoon een leuk verhaal rondom alles wat er in ’t Pashuiske gebeurd.”
Etalage
Sinds drie jaar heeft ’t Pashuiske ook een webshop. Deze beschouwt Van den Berk als etalage voor de stenen winkel. “Onze fysieke winkel heeft een veel grotere groei doorgemaakt dan onze webshop. Maar het worden steeds meer communicerende vaten. Het één kan niet zonder de ander. In de webshop draait het vooral om de prijs en hierdoor zie je vooral bij aanvang van de uitverkoopperiode de bestellingen enorm toenemen. Het gedrag van de online consument is totaal anders als in de stenen winkel. Toch proberen wij al onze webshopbestellingen met dezelfde aandacht, zorg en passie te behandelen. Gewoon een persoonlijk bedankje of een leuke attentie meegeven maakt het toch weer leuk om te doen. Want ondanks alle techniek blijven we toch gewoon allemaal mensen.”