TOP

Bestseller kindermode: Petit Moi in Drachten

Voor de rubriek Bestseller interviewt Bengels winkeliers over de gang van zaken in hun winkel. Deze week bellen we met Myrthe den Haan van Petit Moi in Drachten: “Webshops maken heel veel kapot.”

Myrthe den Haan, eigenaar van Petit Moi, is verbaasd over het afgelopen seizoen. “De grote meiden- en jongenskleding heeft het heel goed gedaan dit seizoen. Zo vlogen de lange jurken voor de meiden over de toonbank en de t-shirts voor de jongens. De simpelere items gingen gewoon heel hard. Ik heb eigenlijk geen idee waarom dit zo goed liep.”

Blauwtinten

Je ziet vooral veel blauwtinten bij Petit Moi. “Voor de jongens is blauw heel populair. Bij de meisjes zie je deze kleur ook, maar is vooral koraal favoriet.”

Ondanks de vrolijke kleuren ging de zomerkleding niet zo hard. “De zomerkleding heeft het heel slecht gedaan. Dit komt echt door het slechte weer. Je ziet dat de markt dan verandert. Verder heb ik wel een redelijk seizoen gedraaid.” 

Merkenpallet

Bij Petit Moi zijn er een aantal merken die eruit springen dit seizoen. “Bij de meiden hebben Geisha en Jubel het heel goed gedaan en bij de jongens was dit het merk Petrol. Ik denk dat dit komt omdat deze merken heel draagbaar zijn en heel leuk zijn voor naar school. Ik probeer wel elk seizoen een nieuw merk toe te voegen aan het assortiment. De ene keer is het één merkje en de andere keer zijn het er twee of drie. Soms vallen er ook wel een aantal merken af.”

Bijverkoop

Bij Petit Moi kun je ook terecht voor andere artikelen. “Ik verkoop niet heel veel accessoires, maar de tassen gingen heel goed. Ik ben nu wel aan het bedenken welke cadeauartikelen ik volgend seizoen nog meer ga verkopen.”

Promotiemix

Om de winkel te promoten maakt Den Haan vooral gebruik van Facebook. “Ik hier erg actief. Ik plaats verschillende soorten berichtjes; als er een nieuwe collectie binnen is, alle aankondigingen uit de nieuwsbrief, een foto met een tevreden klant, maar soms ook gewoon iets geks tussendoor. De ene keer werkt social media wel, maar de andere keer ook niet. Ik heb ook een klantenkaart voor de mensen, en ze kunnen zich dan ook gelijk aanmelden voor de nieuwsbrief aangezien deze gekoppeld zijn. Verder plaats ik geen advertenties meer omdat het niet opweegt tegen de kosten. Ik probeer wel activiteiten te organiseren. Zo hebben we laatst een stoepkrijtwedstrijd gehad.

Webshop

Petit Moi heeft ook een webshop waar de kleding te koop is. “Ik zie geen voordelen ten opzichte van een fysieke winkel. Het is wel een soort etalage, maar webshops maken heel veel kapot. Ze hebben veel acties en heel vroeg uitverkoop. De fysieke winkels gaan hierdoor kapot. Je merkt tijdens de online uitverkoop wel dat de  verkoop ineens weer heel hard gaat, maar verder zoeken en kijken mensen vooral in de online shop.”

Voorkeur

Gaat je voorkeur uit naar een fysieke winkel of een webshop? “Fysieke winkel. Dit komt door het klantencontact. Dat maakt het veel persoonlijker en daarom ook leuker.”

Petit Moi is te vinden aan de J.G. van Blomstraat 10 in Drachten