Bestseller Kindermode: NYNstyles in Dokkum
Een eigen bedrijf runnen was nieuw voor van Dijk. “Ik ben altijd docent beeldende vorming geweest. Dit doe ik nog steeds twee dagen in de week en daarom zijn we op maandag en dinsdag gesloten en de rest van de week open”, vertelt van Dijk.
Voordat Nynke haar shop-in-shop bij de dameskledingzaak Mikaza in Dokkum had, verkocht ze kinderkleding vanuit huis en op tijdelijke locaties. “Hier heb ik heel veel klanten door gekregen. Vorig jaar heb ik besloten om mijn droom waar te maken en heb ik hard gewerkt om dit allemaal zelf te kunnen realiseren.”
Hoe bevalt het?
“Goed”, zegt Nynke overtuigend. “Als ik mijn winkel binnenloop ben ik nog steeds iedere dag blij dat ik de stap heb genomen. Natuurlijk zijn er ook weleens mindere momenten, maar ik ervaar het runnen van een winkel niet als werk. Het is een hobby die ik bijna iedere dag uit kan voeren. Het starten als winkel in een shop-in-shopconcept is heel fijn geweest. De voordelen zijn dat we bepaalde kosten kunnen delen, we met elkaar kunnen sparren en van elkaar kunnen leren. Daarnaast kunnen mama’s ook gelijk voor zichzelf shoppen. Het is ook erg gezellig en er is altijd reuring.”
Eigenaar Nynke van Dijk in het midden.
NYNstyles verkoopt kleding van maat 44 tot en met maat 164. Daarnaast verkoopt het een klein aantal cadeau-artikelen zoals kinderkameraccessoires, babytextiel en haar eigen posters en kaarten. Nynke is namelijk ook nog grafisch ontwerper.
Wat maakt jullie onderscheidend?
“In deze omgeving zijn er weinig kinderkledingwinkels zoals wij”, zegt Nynke. “Wij onderscheiden ons met het aanbod van onze merken, door mensen te inspireren en klanten naar wens te helpen. Maar ook door de activiteiten en events die we organiseren. Ons doel is dat klanten in een fijne omgeving geïnspireerd raken van alle mooie artikelen in de winkel en over hoe je deze items met elkaar kunt combineren.”
NYNstyles verkoopt veel Scandinavische merken als Soft Gallery, Small Rags, Mini Rodini, Molo en Popupshop maar ook merken van ‘Nederlandse bodem’ waaronder Mingo, BOOF, Carlijn Q, Repose en Noppies. “We hebben veel mix-and-match”, vertelt van Dijk. “We hebben hier verschillende stijlen en merken.”
Stand van zaken
Het gaat goed met de winkel. Van Dijk runt nu een jaar de winkel. “Ik kom helemaal niet uit deze wereld dus ik ben blij dat het zo goed gaat. Natuurlijk zijn er punten waar ik aan kan werken als strakker leren inkopen. Soms had ik dingen anders kunnen doen. Als bepaalde merken niet goed verkopen dan moet ik het ruilen of niet meer inkopen. Bij het ene merk gaat dit goed en bij het andere merk niet. Ik merk dat het bij minder commerciële merken vaak soepel gaat. Commerciële merken kunnen vaak minder soepel hierover doen waardoor voor mij de drempel hoog ligt en ik dan denk: laat maar zitten.”
Ook heeft ze last gehad van het aanhoudende warme weer. “Vanaf de zomer heb ik eigenlijk alleen maar goede weken gedraaid. Er kwam veel nieuwe collectie binnen, maar we hebben ook gelijk goed verkocht.”
Wat verkoopt goed?
Nynke verkoopt het Nederlandse merk Le Big dat het erg goed doet. Daarnaast gaan de merken Molo en Mingo bij NYNstyles als een speer. “Vernieuwde items en merken met een eigen en unieke uitstraling. Merken die werken met mooie prints en fijne stoffen”, vertelt van Dijk.
Maar ook Levi’s doet het goed. “Dit komt omdat ouders dit vroeger zelf hebben gedragen en tegenwoordig weer helemaal hot is. Ze vinden het cool dat ze de kleding van dit merk nu ook bij hun eigen kinderen aan kunnen trekken.”
“Wij vinden het belangrijk om er rekening mee te houden dat niet iedereen hetzelfde uitgavenpatroon heeft. Je moet als kledingwinkel eerlijk zijn en advies geven. Ik vind het niet erg als een klant bij mij een mooi jurkje koopt en een panty of vestje bij de Hema. Het komt vaak voor dat ik samen met klanten naar een juiste oplossing zoek en dit waarderen ze waardoor ze de volgende keer weer terugkomen.”
NYNstyles
Hoogstraat 19
Dokkum