TOP

Bestseller kindermode: Mixi Hoorn en Alkmaar

Voor de rubriek Bestseller interviewt Bengels winkeliers over de gang van zaken in hun winkel. Deze week Jolanda de Leeuw die samen met haar man Adri twee winkels runt: één in Hoorn en één in Alkmaar. "Als we een collectie niet leuk vinden, slaan we een seizoen over. Dat kost je wel eens een merk, helaas."

 

De geschiedenis van Mixi gaat lang terug. 36 Jaar geleden startten Jolanda en Adri de Leeuw hun eerste winkel in het West-Friese Hoorn, toen nog onder de naam Mickey Mouse in een smal pand aan de overzijde van de huidige winkel. 

 

Jonge tieners 

 

Het plakboek dat ze erbij pakt zit vol met foto’s van lang vervlogen tijden. De stijl van de winkel is in basis hetzelfde gebleven, met stalen buizen langs de wanden. Wel is het assortiment in de loop der jaren aangepast. Tegenwoordig verkopen de Westfriezen in zowel Alkmaar als Hoorn namelijk uitsluitend kleding voor jonge tieners, van maat 128 tot en met 188. “We verkopen kleding van merken als Cost Bart, Jake Fisher, Petrol, Vingino, byHound en Hound, Gabbiano en Indian Blue Jeans”, vertelt Jolanda. “Labels die collecties brengen voor jong volwassenen eigenlijk. We gaan van 128 tot maat 188, de XS of S.”

 

Mixi 1

Jolanda de Leeuw voor haar winkel in het West-Friese Hoorn.

 

Sweaters met reliëf

 

Vooral de Deense merken lopen momenteel goed, zegt Jolanda. “Bij jongens, die overigens regelmatig zonder ouders komen shoppen in de winkel, zijn de lange, strakkere shirts met ritsen populair. En de jeans van Indian Blue Jeans. Maar ook de sweaters met reliëf. De all-over print raakt wat uit de mode. Ik heb er nog wel wat, maar de nieuwe collectie met de minder opvallende prints loopt beter.”

 

Stoer

 

Meiden komen voornamelijk voor de lange, geruite blouses met ceintuur en de sweaterdress. Maar ze gaan ook wel eens met een jongenstrui of bomberjack de deur uit. Jolanda: “De trend is stoer. Daarom hang ik ook een paar items uit de jongenslijn aan de meidenkant.” De kleuren van Mixi’s wintercollectie zijn overwegend donker, met blauw, bordeaux en donkergroen. De hippe kleur mosterd hangt er niet in de rekken. “Dat past niet bij die kids in de winter, de kleur maakt erg bleek.”

 

Mixi collectie

Petrol, Indian Blue Jeans en Jake Fisher zitten in het merkenpakket van Mixi.

 

Dezelfde stijl 

 

De collectie van Mixi lijkt sterk op het modebeeld voor volwassenen. Jolanda ziet steeds vaker dat ouders en kinderen zich in dezelfde stijl kleden. “Ik verkoop soms ook jeans van Geisha aan moeders. En als er een smalle, volwassen man binnenloopt, gebeurt het wel dat ik een trui of T-shirt aan hem verkoop.” 

 

Medelijden 

 

Dit seizoen heeft ze geen nieuwe merken ingekocht. Jolanda en Adri zijn tevreden met het huidige merkenpakket, Als een seizoenscollectie van een merk een keer tegenvalt, slaan ze een seizoen over. “Dat waarderen merken niet altijd. Het heeft ons ook wel een merk gekost. Antony Morato zijn we daardoor kwijtgeraakt. Dat vind ik wel jammer. Maar ja, als ik het niet mooi genoeg vind en denk dat ik het niet kan verkopen, dan moet ik ook de vrijheid hebben om het een keer te laten liggen. Laten we eerlijk zijn, mensen kopen ook niet bij mij uit medelijden.”

 

Mixi winkelvloer

In de winkel hangt jongenskleding links, meiden moeten rechts af.

 

Winterjas

 

In de verkoop zit momenteel weer een stijgende lijn. Dat was wel nodig, vertelt de ondernemer, want evenals andere kindermodewinkels heeft de zomer Mixi geen sterke omzet opgeleverd. Zoiets hebben Jolanda en Adri in die 36 jaar niet meegemaakt. “Pas in september werd het een keer 29 graden! Aan de andere kant, we verkochten wel al op 30 juni onze eerste winterjas in Alkmaar.”

 

Focus stenen winkels

 

Mixi focust puur op de stenen winkels. Adri en Jolanda hebben geen webshop, geen marketingplan voor social media en organiseren ook geen events. “Online zijn we niet zo handig, bovendien kost het extra tijd. We hebben wel een Facebookpagina waar we foto’s op plaatsen, die wordt bijgehouden door een personeelslid.”

 

Mixi kassa

In de vitrine van de stoere toonbank ligt ondergoed.

 

Winkel te koop 

 

Het is voor de eigenaren van Mixi ook nog maar de vraag of het de moeite loont om die nieuwe tijd in te stappen. Het stel denkt er sterk over na om de winkel te verkopen. Niet omdat ze het zat zijn, integendeel, maar omdat de wensenlijst nog groot is. “We willen graag nog reizen”, besluit Jolanda. “We zijn aan het denken gezet over de invulling van ons leven door ziekte van een vriendin onlangs. En ook door het hartinfarct dat Adri trof twee jaar geleden. We willen meer dan alleen een winkel runnen. Dit is hard werken, ondernemen zorgt constant voor drukte in je hoofd. En misschien val ik wel in een groot gat, hoor, als de winkels zijn verkocht. Maar dan pak ik de sportlessen weer op of neem ik een krantenwijk, haha. We vermaken ons wel!”