Bestseller kindermode: Cotton Style in Friesland
De hete dagen lijken definitief achter ons te liggen en consumenten zijn inmiddels toe aan het aanvullen van de wintergarderobe. Bij de kinderkledingwinkels van het Friese Cotton Style – dat filialen heeft in Joure, Leeuwarden, Heerenveen en sinds kort in Bolsward – is het volgens eigenaar Karen de Jong nu dan ook behoorlijk druk. “Dat geldt voor al onze winkels. Ik hoor het als we bellen naar een ander filiaal, flink geroezemoes op de achtergrond. En we zien het aan de omzetten.”
Winterjassen
De aanhoudende hitte in ons land weerhield veel consumenten ervan om kleding te shoppen, laat staan winterjassen te kopen. Dat gold niet voor de Friese winkels van De Jong. “We verkochten niet veel in die hele hete periode, maar wél de winterjassen. Dat is eigenlijk elk jaar zo. Misschien komt het doordat we hier in Friesland veel fietsen en kinderen veel buiten spelen. Dan trek je eerder een warme jas aan. En wellicht hebben mensen het idee dat ze anders snel op zijn en misgrijpen.”
Nu de verkoop over de gehele linie goed aantrekt, ziet De Jong dat vooral de spijkerbroeken het goed doen. “Kinderen zijn uit hun eigen broeken gegroeid na de zomer. Wat verder goed loopt zijn de jurken voor meiden, zowel groot als klein. Vooral de lange, zwart-wit gestreepte exemplaren.”
Volop wintercollectie in de rekken bij Cotton Style.
Jogging
In de categorie jongens is jogging veruit favoriet. “Dat geldt voor jog-jeans, maar ook voor de complete joggingpakken, dus de combinatie van een broekje met een bijpassende trui. Ik heb dat vorig jaar nog links laten liggen, maar ik zag dat het nu zo vaak werd aangeboden door merken dat ik het toch heb ingekocht. Ik heb joggingpakken van onder meer Scotch Shrunk, Bellaire en Nik&Nik. Zo’n pak is super leuk met sneakers. En het zit natuurlijk heerlijk. Daarnaast lopen de shirts met teksten erg goed. Die vinden jongens helemaal te gek.”
Nieuw merk
Cotton Style verkoopt kleding voor baby’s en kinderen van merken als Blue Rebel, Name It, Ninni Vi, Noppies, Quapi, Retour Jeans, Scotch R’belle & Shrunk, Tumble ’N Dry en Vingino. Dit seizoen is er één nieuw merk aan dat pakket toegevoegd, waar De Jong heel veel van verwacht: Nik&Nik. “Ik had wel gehoopt dat het zou aanslaan, maar ik ben echt verbaasd hoe populair het nu al is. De jeans uit die collectie zijn heel goed en de dik, gebreide items zijn heel mooi en blijven ook mooi.”
Inkoop anders
De inkoop heeft de Friese ondernemer dit seizoen anders aangepakt. “Ik heb bewust een beetje minder ingekocht, zodat we meer op het weer in kunnen spelen. Voor komende winter heb ik niet al te dikke artikelen hangen. Maar van bepaalde merken heb ik wel extra ingekocht, omdat die mij erg verrasten. Noppies bijvoorbeeld heeft nu een heel sterke collectie met echt leuke, trendy items. Dat geldt ook voor LMTD.”
Karen de Jong, eigenaar van Cotton Style.
Webshop
De verdeling van de ingekochte artikelen over de filialen gaat op beeld. Dat verschilt per plaats, maar is wel volledig beschikbaar in de webshop. Veel bijverkoop heeft ze niet. “Ik verkoop wel laarsjes van Bergstein en voor baby’s Bam Bam en Happy Hose bijvoorbeeld, maar bijverkoop is bij ons een goedkoper kledingstuk bij een jeans, zoals een T-shirt.”
6.000 likes
Voor promotie van de collectie en de winkels richt de eigenaar zich vooral op Facebook, Instagram is het tweede online kanaal. “Ik heb veel dingen geprobeerd, maar Facebook werkt als een tierelier. Het is verreweg de goedkoopste manier om heel veel mensen te bereiken. Ik heb nu bijna 6.000 likes. We hebben nu bijvoorbeeld een like-deel-en-winactie voor Tumble ’N Dry. Die is nu al meer dan 100.000 keer bekeken en bijna 2.000 keer gedeeld. Ongelooflijk, toch?”
Cotton Style telt met de webshop nu vijf verkooppunten. Komt er nog een zesde binnenkort? “Haha, zeg nooit nooit”, besluit De Jong. “Maar nu even niet. Bolsward is net twee maanden open, voorlopig zijn we daar nog heel druk mee.”