Bestseller Bengels: Splash in Bruinisse
“De spijkerbroeken van Name It verkopen op dit moment heel goed,” vertelt Christina Duinhouwer over het best verkochte item van de afgelopen paar weken. “Dat komt denk ik vanwege de goede prijs-kwaliteitverhouding – een spijkerbroek van dit merk kost rond de 30 euro – en de goede pasvorm.”
Quapi
“Qua merken doet Quapi het echt fantastisch. De hele collectie van dit merk verkoopt zich vanzelf: meestal verkoop ik 80 tot 90 procent voordat de uitverkoop begint. Ik hoor van andere winkeliers dat zij hetzelfde hebben met dit merk. Dat komt denk ik doordat er op deze kleding altijd een leuke touch of applicatie zit: dat maakt het aantrekkelijk.” Maar, het merk is niet alleen zo populair omdat de kleding zo leuk is, zo vertelt Christina. “Wat ook meespeelt is dat klanten elkaar opstoken. Bij het schoolplein vertellen ze elkaar dat de collectie zo ontzettend leuk is: het is voor een groot deel ook de mond-tot-mond reclame die het doet.
Vertrouwen
Het valt Christina op dat klanten dit seizoen geneigd om meer te kopen dan vorig jaar. “Toen kwamen ze binnen voor een broek en een shirt en gingen ze ook niet met meer de deur uit. Nu klanten niet meer dagelijks met de crisis worden geconfronteerd kopen ze sneller een extra shirtje.”
Van het slechte voorjaar heeft ze totaal geen last. “Daar ben ik echt verbaasd over. Op 13 januari heb ik zelfs al zes korte shorts verkocht! Iedere keer wanneer er iets nieuws binnenkomt plaats ik dat op Facebook en daar komen veel mensen op binnen. Nu komt er voorlopig even niets nieuws binnen, maar wanneer het echt lekker weer wordt gaan ze het dragen en dan komen ze erachter dat een extra shirt toch nog wel handig is.”
Shorts
Er is een item dat minder loopt: de short voor meisjes. “In de stad dragen ze een legging onder de shorts als het kouder is, maar dan doen ze hier op het platteland niet. Pas wanneer het hoogzomer is verkopen we er wat, maar nog steeds weinig.” Om de verkoop hiervan wat te stimuleren plaatst Christina foto’s van de shorts op Facebook, hangen ze op een a-locatie in de winkel en kleed ze de paspop ermee aan. “Maar als mensen iets niet willen hebben kopen ze het toch niet.”
Cadeaubon
De winkel maakt actief gebruik van Facebook. “Hier zetten we bijvoorbeeld foto’s op van een kind dat we in de winkel hebben aangekleed, foto’s van producten en wat later in het seizoen de acties. Maar wat het vooral goed doet zijn de foto’s van producten die net binnen zijn. Vorige week had ik er bijvoorbeeld opgezet dat de teenslippers binnen waren. Dan komen ’s middags gelijk 3-4 mensen langs. Dan nemen ze vaak ook meteen een jurkje mee, dus dat is dubbel leuk.” Zo af en toe geeft Christina ook een cadeaubon weg via Facebook. “Daar komt altijd ontzettend veel reactie op, terwijl het mij weinig kost. Het is een hele makkelijke manier om meer likes en dus een groter bereik te krijgen.”