TOP

Bestseller Bengels: Junior Shop in Groningen

Voor de rubriek Bestseller interviewt Bengels winkeliers over de gang van zaken in hun winkel. Deze week bellen we met Froukje van der Heijden van de Junior Shop in Groningen: “Ik denk dat het voor ons het belangrijkst is dat we een goede en uitgebreide collectie hebben en goede service bieden, dan zijn er geen acties nodig.”

De basic polo is afgelopen seizoen erg goed geweest bij de Junior Shop in Groningen. Froukje: “Vooral de basic polo’s van Tommy Hilfiger (€ 49,95) zijn een groot succes. Met name in de grote maten (164 – 176) gaan ze hard. De jongens die deze maten kopen zijn een jaar of 13. Ze willen merken die ook in de volwassen mode voorkomen. De spijkerbroeken van Scotch en Soda lopen ook lekker: die zijn ook ‘volwassen’. Er mag bij kinderen in die leeftijdsgroep vooral niet te veel op staan, basic is in. Ik heb van de nieuwe collectie van Tommy Hilfiger een basic trui binnen en daar heb ik er ook al een aantal van verkocht”, aldus Froukje.”

Lange rokken

Bij de meiden gingen de lange rokken als een trein. “Vooral die van Moscow waren in een mum van tijd uitverkocht, en dat terwijl ze 69,95 euro kosten. Maar dat komt denk ik doordat ze erg mooi zijn afgewerkt.” Ook de lange rokken van Geisha zijn een succes, vertelt Froukje: “Die zijn inmiddels ook uitverkocht.” Dat deze rokken het zo goed doen vindt ze wel logisch: “Je ziet dat die meiden ook naar de volwassen mode kijken, daar zie je de lange rok namelijk ook veel. De jumpsuits zijn wat minder in trek, terwijl die vorig jaar juist heel populair waren. We hebben er dit seizoen wel heel veel van gehad, dus we zullen er een stuk minder van gaan inkopen.”

Indian Blue is dit seizoen een van de bestverkochte merken, zowel voor jongens als meisjes. Hoe dat komt? Froukje: “Dit is een nieuw merk met een hele leuke styling: grappige prints en frisse kleuren. Klanten vinden het leuk om elk seizoen iets nieuws in de winkel te zien. Retour jongens ging dit seizoen daarentegen minder goed, die collectie was niet vernieuwend genoeg.” Saillant detail: de ontwerpsters van Indian Blue komen bij Retour vandaan.

Glitter en glamour

De meisjeslijn van Vingino loopt iets minder bij Junior Shop. “Daar koop ik ook niet zoveel van in. De styling van dat merk is veel te westers voor Groningen. Er zit teveel glitter en glamour aan en dat vinden de moeders hier overdreven.” Froukje koopt daarom nu gewoon een stuk minder van het merk in, behalve van de spijkerbroeken en de jongenskleding: “Die doen het wel heel goed. Maar ik gooi het merk er voor de meiden niet uit, wie weet komen ze volgend jaar wel weer met een leuke collectie.”

Geen acties

Facebook, klantenkaarten of andere acties, die kom je nog niet tegen bij de Junior Shop. “Doordat we al 45 jaar bestaan, hebben we een grote naamsbekendheid in de omgeving. Veel mensen kennen de winkel al of leren het kennen door mond-op-mond reclame. Daarnaast zitten we op een A-locatie waar veel toeristen en dagjesmensen langskomen. Ik stuur wel twee à drie keer per seizoen een nieuwsbrief over de nieuwe collectie of als de sale is begonnen. Niet te vaak, want ik erger me zelf altijd aan winkels die teveel nieuwsbrieven en Facebook-berichten sturen.”

Froukje hoeft ook geen webshop: “Er komen veel grote kinderen in mijn winkel en die zijn super kritisch. Die moeten echt mee naar de winkel om te passen en te keuren. We blijven dan ook doen waar we goed in zijn: een leuke collectie inkopen en goede service bieden aan de klant in de winkel! Dan heb je geen acties of webshop nodig.”

Junior Shop is te vinden op Akerkhof 15 in Groningen.