TOP

Bestseller Bengels: Donners Kindermode in Geleen

Voor de rubriek Bestseller interviewt Bengels winkeliers over de gang van zaken in hun winkel. Deze week bellen we met Huub Donners van Donners Kindermode uit Geleen: “Persoonlijk contact is ons belangrijkste wapen tegen onze concurrent, het internet.”

“Ons meest verkochte item is de jumpsuit,” vertelt Huub Donners. “Die hebben we ingekocht van verschillende collecties. We merken dat dit kledingstuk meisjes erg aanspreekt. Met name de jumpsuits van Rumbl en voor de kleintjes Baby Love doen het goed. Hij doet het zelfs beter dan broeken of jeans! Bij de jongens zijn de comfy pants heel populair. Het leuke hiervan is dat het stoere van jeans wordt gecombineerd met het gemak van de joggingbroek. Deze broeken kosten wel 50 tot 55 euro, maar dat is geen probleem: ze zitten lekker en zien er leuk uit en dus kopen mensen ze.”

Makkelijk combineren

Het merk dat het best verkoopt is Z8. “Dit is een merk met newborn- en peuterkleding tot maat 128. Het is zelfs zo populair dat mensen me vragen hen te bellen wanneer er weer iets binnen is en me via Facebook berichtjes sturen of er weer wat binnen is van het merk. Dit komt omdat het merk makkelijk combineert. Je kunt een T-shirt van het merk makkelijk aantrekken met een broek, maar hetzelfde shirt gaat dan ook weer leuk met een vestje uit de collectie. De klant snapt dit merk: je hoeft er geen verkooppraatje bij te houden,” aldus Huub.

Baby- en peuterkleding verkoopt heel goed bij Donners Kindermode. “Dat vind ik opvallend,” vertelt Huub: “Kleding voor kleine kinderen gaat stukken beter dan de kleding voor grotere kinderen. Die kiezen toch vaak hun eigen kleding uit en zijn wat kritischer. Ook wordt er voor die kinderen denk ik sneller wat online gekocht.”

Communiekleding

Wat wel een beetje tegenvalt dit voorjaar is de communiekleding. Dit komt volgens Huub doordat er minder kinderen zijn die communie doen. “We merkten de afgelopen jaren al dat er minder communiekantjes zijn, maar dit jaar is het wel heel erg. Mensen zijn onder invloed van de crisis ook minder bereid geld uit te geven aan dit soort kleding.” Niet alleen communiekleding, ook voorjaarsjacks en bodywarmers verkopen minder: “Die zijn relatief duur, en je draagt een zomerjas minder lang dan een winterjas. Zo’n jas wordt dan sneller vervangen door een goedkoper vest. Om de verkoop hiervan toch wat te stimuleren proberen we het zoveel mogelijk te etaleren, doen we acties op Facebook en geven we bijvoorbeeld bij een meisjesjas een sjaal of tasje weg,” zo vertelt Huub.

Naamsbekendheid

De acties op Facebook lopen erg goed volgens Huub. “Je bereikt direct je doelgroep. Zo hadden we laatst een actie waarbij je een gratis longsleeve van twintig euro kreeg bij een spijkerbroek van dertig euro. Die actie liep heel erg goed, mensen kwamen daar echt voor naar de winkel. Sommigen namen zelfs twee spijkerbroeken!”
Huub gebruikt Facebook niet alleen om acties te doen, maar ook om meer naamsbekendheid te krijgen en klanten aan zich te binden. Hoe klanten nog meer aan de winkel gebonden worden? “We geven ze 10 procent korting op de volgende aankoop, hebben een klantenkaart en geven kleine dingetjes weg. Kinderen geven we bijvoorbeeld een klein knuffeltje, of een mutsje bij een setje babykleding. Maar het belangrijkste is persoonlijk contact: dat is ons grootste wapen tegen de concurrent het internet.”