TOP

Bengels #4: Retourbeleid als kans

Retouren zijn niet alleen maar een kostenpost. Het biedt ook kansen, vertellen experts in de komende editie van kindermodevakblad Bengels, die op 1 augustus op de mat valt. Volgens (ervarings-)deskundigen biedt het mogelijkheden om de relatie met de online shopper te versterken.

Kleding blijft een van de snelst groeiende sectoren binnen de e-commerce. Volgens de meest recente Thuiswinkel Markt Monitor is in het eerste kwartaal van 2017 33 procent meer kleding online gekocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Met deze toename van het aantal kledingaankopen stijgt ook het aantal teruggestuurde producten.

Realistisch beeld

Om het retourpercentage zo laag mogelijk te houden is het belangrijk dat weshopeigenaren hun online bezoekers helpen een zo realistisch mogelijk beeld te geven van artikelen. Dat doe je  met natuurgetrouwe foto’s en nauwkeurige productbeschrijvingen, bijvoorbeeld. Alles om eventuele twijfels bij de potentiële koper weg te nemen. “Je moet de klant helpen een optimale beslissing te nemen”, bevestigt Alec Minnema. De data-specialist van Ordina promoveerde begin dit jaar op het onderwerp ‘retouren’ aan de Rijksuniversiteit Groningen. “Je wilt dat de klant zo zeker mogelijk is over wat hij of zij wil hebben.”

Inzicht

In het artikel worden niet alleen tips gegeven om het aantal retouren zo laag mogelijk te houden, het biedt ook inzicht in hoe retouren de relatie met de klant kunnen versterken. Je leest over de ervaringen van Erik Mulder, ceo van de Kinderkledinggroep en Maaike Postma van webshop in draagzakken Von Va Voom.

Voorwaarden

De cijfers, tips en tricks komen van Thuiswinkel.org, UPS, onderzoekers Minnema en vrouwenmodemerk Josh V. Uit ervaringen van de experts blijkt dat de online consument de voorwaarden waaronder ze iets kunnen terugsturen, een steeds grotere rol speelt in de bestelbeslissing. Mensen willen van tevoren weten of dat geld en moeite gaat kosten. Gratis is steeds vaker de norm, in navolging van grote online partijen als Zalando en Wehkamp.

Kleurkaarten

Benieuwd naar de details van dit onderwerp? Het volledige artikel kun je lezen in de komende editie van Bengels. Het vakblad is een must voor wie in de kindermode- kinderlifestylebranche werkt! Bengels biedt inspirerende verhalen van merken, de nieuwste trends op gebied van fashion, interieur en kinderlifestyle. Bij een Bengels Jaarabonnement ontvang je 4 keer per jaar het vakblad. Ook krijg je twee keer per jaar de kleurkaarten, speciaal voor onze abonnees samengesteld door onze trendwatchers, en tot 40 procent korting op evenementen als de Trenddag.

Wil je abonnement op de printversie van Bengels? Dat regel je snel en eenvoudig hier