Bengels #3: interne fraude, Noeser en zomertrends 2018
Diefstal op de winkelvloer komt steeds vaker voor, zeggen de deskundigen in Bengels. Wat kun je als winkelier doen wanneer je vermoedt dat een personeelslid fraudeert? En nog belangrijker: hoe kun je dit voorkomen? Martijn van de Beek, directeur van Hoffman Recherce, Femke den Hartog, beleidsadviseur Inretail en Bert van Steeg, secretaris Stichting Fraude Aanpak Detailhandel (FAD) gaan er uitgebreid op in.
Signalen
In dit achtergrondartikel lees je hoe je de signalen kunt herkennen van frauderende werknemers. Voor de hand liggend zijn voorraadtekort of een regelmatig terugkerend kastekort of –overschot. Maar ook een kas die altijd precies klopt – iets wat normaliter bijna nooit voorkomt – is verdacht. Zijn er andere zaken die opvallen? Dit kan met name het geval zijn als het gaat om werknemers die geen geld maar kledingstukken meenemen. Natuurlijk komen ze met oplossingen en tips.
Creativiteit
In dit nummer hebben we ook een groot interview met Annuska Toebast-Wensink, die in 2013 Noeser heeft opgericht. “Ik werd moeder en ben toen zelf kleding gaan maken voor mijn kleintje, omdat ik daar mijn creativiteit in kwijt kon”, vertelt ze. “Daar reageerden mensen in mijn omgeving zo enthousiast op, dat ik ook voor hen aan de slag ging.”
Positief
Al snel besloot ze er echt werk van te maken. “Ik werkte als business manager, maar droomde er altijd stiekem al van mijn eigen bedrijf te bouwen. Toen ik steeds meer opdrachten kreeg voor de kleding, besloot ik er voor te gaan. Wel volgens de waarden waarvoor ik sta. Positief zijn en blijven, en leven met een knipoog. Dat hebben we ook in onze pay-off vertaald. Be nutty, be nice, be Noeser. Alles wat we doen en maken wordt aan die waarden getoetst. Ik vind het net zo belangrijk dat winkeliers en consumenten vrolijk worden van onze kleding als dat ze voor ons kiezen vanwege de kwaliteit.”
Wereld veroveren
Met een klein team timmert ze stevig aan de weg. Ze legt van meet af aan haar oor te luister bij haar klanten, voert op basis van die input veranderingen door en bouwt zo aan een merk dat straks klaar moet zijn voor de internationale markt. Ze vertelt hoe ze dat doet, maar vooral waarom: “Ik wil met Noeser de wereld veroveren.”
Keuzes
Ook brengen we een uitgebreid interview met Sannie Mulder, die met haar man Richard Fluks eigenaar is van de hippe kinderlifestylewinkel Wijsneus in Groningen. Zij maakt duidelijke keuzes in het assortiment, ze zijn bezig met het in de markt zetten van een eigen merk. Mulder heeft een duidelijke visie op retailen. Ze wil vernieuwend zijn en maakt uitsluitend keuzes die bij de winkel passen. “Ik ben niet ontzettend commercieel. Ik koop een merk niet in omdat het populair is op Instagram bijvoorbeeld, maar omdat ik het mooi vind. Verder bepaal ik zelf hoeveel ik inkoop van een label en hoe ik artikelen presenteer. Hier hangt niks op merk, maar op kleur.”
‘Zacht ei’
Daarbij leer je in dit nummer oud-model en ontwerpster Corine Haacke van Cavalier beter kennen in de rubriek Close-up. In dit interview met bijzondere vragen lees je bijvoorbeeld dat ze nog meer ontwerpt dan alleen schoenen en tassen en verklapt ze een eigenschap die mensen totaal niet van haar zouden verwachten. En als antwoord op de vraag wat ze aan zichzelf zou willen veranderen, zegt ze: “Ik zou wel eens wat harder willen zijn. Niet dat ik een zacht ei ben, maar ik kijk vaak naar de persoon in zakelijke relaties, niet alleen naar de winst.”
Bengels #3 praat je bij over de laatste ontwikkelingen in de kindermodebranche. We geven inzicht in de markt in cijfers, hebben een groot achtergrondverhaal over interne fraude en brengen de laatste nieuws op gebied van kindermodetrends en bijverkoop. Abonnees ontvangen tevens de nieuwste kleurkaarten voor zomer 2018. Bengels biedt inspirerende verhalen van merken, de nieuwste trends op gebied van fashion, interieur en kinderlifestyle! Wil je ook altijd op de hoogte blijven en bijgepraat worden over de ontwikkelingen in jouw branche? Sluit dan beslist nu een Bengels Jaarabonnement af en ontvang 4 keer per jaar het blad met interviews, achtergronden en marktcijfers uit de kindermodebranche. Ook ontvang je twee keer per jaar de kleurkaarten, speciaal voor onze abonnees samengesteld door onze trendwatchers, en krijg je tot 40 procent korting op evenementen als de Trenddag.