Banken voorspellen krimp retailsector in 2023
credit beeld: Pixabay
In 2023 verwacht ABN Amro voor de gehele sector dan ook een krimp van een 0,5 procent. Terwijl kledingwinkels (+15%) dit jaar goede zaken deden, drukken de stijgende kosten op de marges. In 2023 wordt daarom een lichte groei (+2%) verwacht. Schoenenwinkels presteerden dit jaar weliswaar goed met een groei van 10 procent, maar kampen vooral met concurrentie van online aanbieders. Hierdoor wordt in 2023 slechts een lichte groei van 1 procent verwacht.
Volgens ING Research komt de omzetgroei van de detailhandel in 2023 uit op circa 2,5 procent, fors lager dan in 2022 (+7,5%). De omzetgroei is uitsluitend te danken aan de (gedeeltelijk) doorgevoerde prijsstijgingen; de aanhoudende druk op de consumentenbestedingen leidt tot een verdere volumekrimp (-1%). De verwachting is dat de prijsstijgingen volgend jaar minder groot zullen zijn (+3,5% versus +7% dit jaar). In het food segment is de volumekrimp met 1 procent naar verwachting lager dan in het non-food segment (-2%). Hogere prijzen resulteren in beide segmenten wel in omzetgroei: 4 procent in food retail en 1 procent in non-food retail. De omzetkrimp van ongeveer 5 procent in het online segment in 2022 slaat in 2023 om in een groei van 5 tot 10 procent.