Kledingwinkels omzet licht gedaald in november 2023
Kledingwinkels hebben in november 0,7 procent minder omgezet dan in november 2022, meldt het CBS. Het verkoopvolume daalde ook, namelijk met 3,1 procent. De online kledingomzet deed het heel slecht met een omzetdaling van 13 procent ten opzichte van een jaar eerder.
De winkels in schoenen en lederwaren deden het iets beter dan de kledingwinkels. In november is er 0,1 procent minder omgezet dan in november 2022. Het verkoopvolume was 2,9 procent lager.
Kledingwinkels minder dan het gemiddelde
In november 2023 is de detailhandel in zijn totaliteit erin geslaagd om een omzetgroei van 3,2 procent te realiseren ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, november 2022. Het verkoopvolume was 0,8 procent hoger. Binnen de foodsector steeg de omzet met 4,8 procent, terwijl de non-foodsector een stijging van 0,7 procent liet zien. Online was er een afname van 0,3 procent in de omzet ten opzichte van het voorgaande jaar.
Online omzet veel lager
De online omzet van kleding en modeartikelen was in november 13 procent lager dan in november 2022. De meeste branches lieten een daling zien, alleen voedingsmiddelen stegen in omzet. Onder online wordt verstaan zowel webwinkels met hoofdactiviteit verkoop via internet, als winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is.