Kledingwinkels omzet omhoog in oktober 2023
Kledingwinkels hebben in oktober 3,6 procent meer omgezet dan in oktober 2022, meldt het CBS. Het verkoopvolume steeg ook, namelijk met 2,2 procent. De online kledingomzet deed het slecht met een omzetdaling van 1,8 procent ten opzichte van een jaar eerder.
De winkels in schoenen en lederwaren deden het iets beter. In oktober is er 5,0 procent meer omgezet dan in oktober 2022. Het verkoopvolume was 1,1 procent hoger.
Kledingwinkels iets minder dan het gemiddelde
In oktober 2023 is de detailhandel in zijn totaliteit erin geslaagd om een omzetgroei van 4,7 procent te realiseren ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, oktober 2022. Het verkoopvolume bleef ongeveer gelijk. Binnen de foodsector steeg de omzet met 6,0 procent, terwijl de non-foodsector een stijging van 2,4 procent liet zien. Online was er een toename van 2,9 procent in de omzet genoteerd ten opzichte van het voorgaande jaar.
Ook online omzet omhoog
De online omzet van kleding en modeartikelen was in oktober 3,6 procent hoger dan in oktober 2022. Aanzienlijk beter dan de 25 procent daling van september t.o.v. het jaar ervoor. De meeste branches lieten een plus zien, alleen doe-het-zelf en consumentenelektronica daalden in omzet. Onder online wordt verstaan zowel webwinkels met hoofdactiviteit verkoop via internet, als winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is.