Kledingwinkels omzet 13,1 procent hoger in juni 2023
Kledingwinkels hebben in juni 13,1 procent meer omgezet dan in juni 2022, meldt het CBS. Het verkoopvolume steeg minder, namelijk met 2,7 procent. De online kledingomzet deed het ook goed met een omzetstijging van 6,3 procent ten opzichte van een jaar eerder.
De winkels in schoenen en lederwaren deden het iets minder goed. In juni is er 9 procent meer omgezet dan in juni 2022. Het verkoopvolume was 5,1 procent hoger.
Kledingwinkels beter dan het gemiddelde
In juni 2023 is de detailhandel in zijn totaliteit erin geslaagd om een omzetgroei van 8,1 procent te realiseren ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, juni 2022. Echter, het verkoopvolume daalde met 1,4 procent. Binnen de foodsector steeg de omzet met 10,8 procent, terwijl de non-foodsector een groei van 7,1 procent liet zien. Bovendien werd er online een toename van 5,2 procent in de omzet genoteerd ten opzichte van het voorgaande jaar.
Online omzet ook omhoog
De online omzet van kleding en modeartikelen was in juni 6,3 procent hoger dan in juni 2022. Alle online omzet bij elkaar deed een gemiddelde stijging van 5,2 procent vergeleken met juni 2022. Onder online wordt verstaan zowel webwinkels met hoofdactiviteit verkoop via internet, als winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is.