Kledingwinkels omzet 1,3 procent minder in mei 2023
Kledingwinkels hebben in mei 1,4 procent minder omgezet dan in mei 2022, meldt het CBS. Het verkoopvolume daalde nog meer, namelijk met 14,2 procent. De online kledingomzet deed het ook nog slechter met een omzetdaling van 7,8 procent ten opzichte van een jaar eerder.
De winkels in schoenen en lederwaren deden het beter. In mei is er 0,9 procent meer omgezet dan in mei 2022. Het verkoopvolume was echter 2,1 procent lager.
Kledingwinkels weer slechter dan het gemiddelde
In mei 2023 is de detailhandel in zijn totaliteit erin geslaagd om een omzetgroei van 4,6 procent te realiseren ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, mei 2022. Echter, het verkoopvolume daalde met 5,8 procent. Binnen de foodsector steeg de omzet met 8,4 procent, terwijl de non-foodsector een groei van 1,2 procent liet zien. Bovendien werd er online een toename van 4,8 procent in de omzet genoteerd ten opzichte van het voorgaande jaar.
Online omzet weer slechter
De online omzet van kleding en modeartikelen was in mei 7,8 procent lager dan in mei 2022. Hiermee deed deze branche het zowel slechter dan de rest, maar toont ook als enige een daling. Alle online omzet bij elkaar deed een gemiddelde stijging van 4,8 procent vergeleken met mei 2022. Onder online wordt verstaan zowel webwinkels met hoofdactiviteit verkoop via internet, als winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is.