Kledingwinkels omzet 0,9 procent minder in april 2023
Kledingwinkels hebben in april 0,9 procent minder omgezet dan in april 2022, meldt het CBS. Het verkoopvolume daalde nog meer, namelijk met 11,5 procent. De online kledingomzet deed het iets slechter met een omzetdaling van 3,7 procent ten opzichte van een jaar eerder.
De winkels in schoenen en lederwaren tonen qua omzet ongeveer dezelfde cijfers. In april is er 1 procent minder omgezet dan in april 2022. Het verkoopvolume was “echter” maar 3,7 procent lager, een aanzienlijk verschil met de daling van de kledingwinkels.
Kledingwinkels slechter dan het gemiddelde
In april 2023 is de detailhandel in zijn totaliteit erin geslaagd om een omzetgroei van 5,3 procent te realiseren ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, april 2022. Echter, het verkoopvolume daalde met 4,8 procent. Binnen de foodsector steeg de omzet met 8,1 procent, terwijl de non-foodsector een groei van 2 procent liet zien. Bovendien werd er online een toename van 3,2 procent in de omzet genoteerd ten opzichte van het voorgaande jaar.
Online omzet weer slechter
De online omzet van kleding en modeartikelen was in april 3,7 procent lager dan in april 2022. Hiermee deed deze branch, samen met de consumentenelektronica, zowel slechter dan de rest, maar tonen ook als enige een daling. Alle online omzet bij elkaar deed een gemiddelde stijging van 3,2 procent vergeleken met april 2022. Onder online wordt verstaan zowel webwinkels met hoofdactiviteit verkoop via internet, als winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is.
Lees in ons komende zomernummer (2023) meer over hoe je meer succes kan behalen met je webshop.