Kledingwinkels omzet 9,8 procent meer in februari 2023
Kledingwinkels hebben in februari 9,8 procent meer omgezet dan in februari 2022, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 1,8 procent lager. De online kledingomzet was 2,3 procent meer dan een jaar eerder.
Ook de winkels in schoenen en lederwaren tonen vergelijkbare cijfers. In februari is er 8,9 procent meer omgezet dan in februari 2022 en het verkoopvolume was 4,2 procent hoger. Daarmee deden deze winkels het qua verkoopvolume wel beter dan de kledingwinkels.
Geen uitschieters
Alle winkels, behalve de doe-het-zelf, keukens en vloerenzaken hebben meer omgezet dan in februari 2022. Er was geen branche die het aanzienlijk beter deed dan een andere. De detailhandel als geheel deed 8,5 procent meer omzet in februari t.o.v. februari vorig jaar.
Online omzet weer hoger
De online omzet van kleding en modeartikelen was in februari 2,3 procent hoger dan in februari 2022. Hiermee is de daling die in december was ingezet verbroken. De gemiddelde stijging van het totaal van de online omzet was in 6,0 procent hoger dan in februari 2022. De consumentenelektronica valt daarbij op met een stijging van 19,6%. Onder online wordt verstaan zowel webwinkels met hoofdactiviteit verkoop via internet, als winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is.