GfK-cijfers: kindermodebranche blijft stabiel in eerste helft 2022
Foto: The Nix Company via Unsplash
De kindermodebranche heeft in de eerste helft van dit jaar 0,5 procent minder omgezet dan in 2021. Dat lijkt een flink contrast met de omzetgroei van bijna 11 procent die de modebranche als geheel laat zien, maar dat komt volgens GfK fashion lead Peter van Rijn doordat het kidssegment tijdens de pandemie relatief goed heeft gepresteerd. “Kinderen groeien door en bovendien verslijten ze hun kleding en schoenen sneller. Zodoende liep de verkoop ook tijdens de lockdowns door.”
Geen inhaaleffect
Van het inhaaleffect dat bij het volwassen segment te zien was zodra de coronamaatregelen werden versoepeld, is volgens Van Rijn voor kids veel minder sprake. “Kindermodeaanbieders missen de ‘push’ die de volwassen markt heeft gekregen door de enorme vraag naar formele kleding en schoenen. Daar behoren pakken (+109%), blazers (+79%), pumps (+45%) en loafers (+33%) tot de bestverkochte artikelgroepen, terwijl in het kidssegment de nadruk juist op casual en comfort ligt. Leggings (+28%), loungewear suits (+26%), sneakers (+12%) en pantoffels (+7%) verkochten het afgelopen half jaar goed.”
Stenen winkel herovert terrein
Wel is na de heropening van de winkels een duidelijke opleving van het fysieke kanaal te zien. Het offline omzetaandeel ging van 42,5 procent in januari naar 60,8 procent in februari en blijft daarna tussen de 52 en 60 procent schommelen. “Het online kanaal heeft wel een belangrijke rol veroverd”, ziet Van Rijn. “In maanden waarin het webaandeel lager is, valt de totale omzet ook een stuk lager uit. Dat was bijvoorbeeld in mei het geval (-18,5 procent).”
Uitdagende tijden
De grondstoffentekorten, hoge energie- en transportkosten en de inflatie, verder aangejaagd door de oorlog in Oekraïne, beginnen volgens Van Rijn ook hun tol te eisen. Hij voorspelt dat de tweede helft van 2022 uitdagend wordt voor de (kinder)mode- en schoenenretail. “Consumenten zijn inmiddels gewend aan de prijsstijgingen, maar de vraag is of ze het straks nog allemaal kunnen betalen. Daar moeten winkeliers over nadenken bij de prijsopbouw van de collectie. Zonder uit het oog te verliezen dat ze wel uit de kosten moeten komen en de brutowinstmarge op peil houden.”
Zelfstandige multibrandretailers zitten wat dat betreft in een wat comfortabelere positie dan (grote) spelers in het lage- en middensegment, denkt hij. “Zij bedienen over het algemeen een doelgroep die meer te besteden heeft en voor wie service en goed advies belangrijker zijn dan de prijs.”
*Verantwoording van de cijfers
GfK neemt in de Fashionscan de online en offline point-of-sales data van een panel mode- en schoenenaanbieders mee, die samen ongeveer 45 procent van de totale fashionmarkt vertegenwoordigen. Het gaat om een mix van pure online spelers, grootwinkelbedrijven en zelfstandige winkeliers.