TOP

GfK Fashionscan: modebranche plust bijna 20 procent in eerste kwartaal 2022

Mode- en schoenenaanbieders hebben in het eerste kwartaal van 2022 bijna twintig procent meer omgezet dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit de Fashionscan van GfK. Een sterke start van het jaar, stelt retail sales lead Danny van den Burg, al zorgt de oorlog in Oekraïne voor nieuwe onzekerheden.

Credit beeld: Pixabay

Goede omzetcijfers voor de fashionbranche in de eerste drie maanden van het jaar. Aanbieders van mode en schoenen zagen de verkopen van januari tot en met maart 2022 gemiddeld met 18,7 procent stijgen ten opzichte van dezelfde periode in het jaar ervoor. Dat blijkt uit de Fashionscan van GfK*. Januari kende met een plus van 30,1 procent de grootste stijging, gevolgd door 17,2 procent in februari en 10,1 procent in maart. Overall een sterke start, zegt retail sales lead Danny van den Burg van GfK in een reactie op de cijfers. “Met de kanttekening dat we het volledige eerste kwartaal van 2021 in een strenge lockdown zaten en winkels dit jaar vanaf medio januari weer onder voorwaarden open mochten zijn. Maar kleding- en schoenenretailers presteerden met een plus van 7 procent ook beter dan in de eerste drie maanden van pre-coronajaar 2019.”

Terug naar de winkelstraat

Het online aandeel komt over het eerste kwartaal van 2022 op 50,4 procent uit en het offline aandeel op 49,6 procent. Een groot verschil met vorig jaar, toen de verhouding door de verplichte, maandenlange winkelsluiting in die periode ongeveer 80-20 was. “Stenen winkels hebben na de heropening in januari direct terrein heroverd”, zegt Van den Burg. “Van een aandeel van 41,7 procent in januari naar 53,5 procent in maart. Consumenten weten de winkelstraat weer goed te vinden.”

Kleding & schoenen De kledingomzet loopt in het eerste kwartaal van 2022 vooruit op de schoenen. Dat segment blijft met een plus van 7,1 procent wat achter op bovenmode (19,9%), ondermode (34,5%), beenmode (30,8%) en accessoires (12,4%). Dat heeft volgens Van den Burg te maken met de terugval in de kinderschoenenverkoop (-12,1%). “Dat is goed te verklaren, want kinderschoenenaanbieders hebben tijdens de coronacrisis uitzonderlijk goed gepresteerd, beter nog dan verkopers van kinderkleding. Dat is zich nu aan het normaliseren.” De kinderschoenen daargelaten, plusten alle segmenten in Q1. Voor vrouwenmode gaat het om een stijging van 27,9 procent, voor mannenmode om 27,7 procent en kindermode om 5,8 procent. Aanbieders van vrouwenschoenen zagen de omzet met 10,3 procent toenemen. Bij mannenschoenen is dit 19,3 procent.

Samenleving weer open

De resultaten zijn volgens Van den Burg een blauwdruk van de stand van zaken in de maatschappij. “De samenleving is weer open. We gaan terug naar kantoor en er worden weer feesten en partijen georganiseerd. Dat is terug te zien in de artikelgroepen die de afgelopen periode het best presteerden. In de top drie staan pakken voor mannen én vrouwen (+110%), wat naast de behoefte aan meer formele kleding te maken heeft met de trend van oversized kostuums en colberts. Die worden gecombineerd met nette schoenen: pumps (51%), loafers (49%) en veterschoenen (46%). Ook opvallend: half januari gingen de zwembaden weer open, met een enorme stijging in de verkoop van badpakken tot gevolg (138%). Leggings (-4%) en sneakers (+1%) deden het daarentegen minder: die heeft iedereen inmiddels wel in de kast.”

Nieuwe onzekerheden

Al met al een sterke start van het jaar, concludeert Van den Burg, al zorgen de oorlog in Oekraïne en alle gevolgen van dien voor nieuwe onzekerheden voor de sector. “De inflatie neemt al sinds het najaar van 2021 toe en is sinds de Russische inval alleen maar verder gaan pieken. Het leven wordt duurder en aangezien de lonen niet in dezelfde mate meestijgen, zullen consumenten op bepaalde vlakken moeten gaan bezuinigen. Mode- en schoenenondernemers maken zich zorgen over de impact op de branche, al is het nog te vroeg om te zeggen wat dat effect precies zal zijn. Dat zal zich in het tweede kwartaal van 2022 waarschijnlijk duidelijker gaan uitkristalliseren.”

*Verantwoording van de cijfers GfK neemt in de Fashionscan de online en offline point-of-sales data van een panel mode- en schoenenaanbieders mee, die samen 40 procent van de totale fashionmarkt vertegenwoordigen. Het gaat om een mix van pure online spelers, grootwinkelbedrijven en zelfstandige winkeliers.