TOP

Inretail: ‘Kopen op afspraak frustreert ondernemer en klant’

Nederland raakt gefrustreerd van kopen op afspraak, meldt Inretail. De verplichting om minimaal vier uur van tevoren een winkelbezoek te reserveren, werkt noch voor consumenten, noch voor ondernemers. Dit zegt de brancheorganisatie op basis van cijfers uit een representatieve peiling.

Volgens Inretail blijft de meerderheid van de beschikbare time slots leeg en komt twintig procent van de consumenten die een reservering maken, uiteindelijk niet opdagen. “Ondernemers worden hierdoor dubbel gedupeerd”, meldt woordvoerder Paul te Grotenhuis in een persbericht. “Enerzijds ontstaan onverwacht lege plekken in de reserveringsagenda en anderzijds mag die tijd niet aan een andere consument beschikbaar worden gesteld. Omzetkansen kunnen zo niet worden benut.” Ook consumenten hebben moeite met de regels, zegt de brancheorganisatie. “Een derde toont weinig begrip voor de beperkingen en een op de vijf consumenten vraagt aan winkeliers om soepel met de regels om te gaan. Maar als ze dat doen, dan lopen ondernemers het risico beboet te worden.”

62 procent meldt omzet verlies

Inretail roept het kabinet op de extra beperkingen voor winkels te schrappen en het winkelbezoek te versoepelen. “In de laatste persconferentie beloofde demissionair premier Rutte bij versoepelingen direct naar mogelijkheden voor winkels te kijken. De sector heeft een protocol voor veilig winkelen op de plank liggen dat al maanden haar bestaansrecht bewezen heeft. Daar moeten we zo snel mogelijk naar terug”, aldus Te Grotenhuis. “Elke extra maatregel is een extra hindernis. Non-food winkels hebben een dramatisch jaar achter de rug en ook over de maand maart meldt 62 procent van de ondernemers omzetverlies.”

Credit beeld: Bengels