Nono viert 25-jarig jubileum
Hoe omschrijf je jouw beginperiode bij Nono?
“Ooit begon Nono als no nonsense kinderkledingmerk, een tegenhanger van de destijds vrij bonte merken. Toen ik bij Nono startte was er behoefte aan een smaakvolle en kwalitatieve, minder schreeuwerige collectie. Omdat we veel werden gekopieerd was er behoefte aan een onderscheidende, nieuwe draai. Dat was een proces van jaren, het team was zoekende en kwam uit op een concept dat kinderen serieus nam en inspiratie haalde uit volwassen mode. Uiteindelijk hebben we ook de baby- en jongenslijnen losgelaten en zijn we meiden met onze collecties aan gaan moedigen om een eigen identiteit en stijl te vinden.”
Hoe is het Nono gelukt om 25 on top te blijven?
“Waarschijnlijk omdat we altijd zijn blijven schakelen: op de trends inspelen zonder onze eigenheid te verliezen. Momenteel zijn er best veel kindermodemerken die op elkaar lijken, wij hebben onszelf altijd weten te onderscheiden. Dat is niet makkelijk, maar we zijn daardoor nooit een korte hype geworden en hebben consistent zowel de kwaliteit als ons eigen gezicht weten te behouden. De overname door Jolo Fashion vijf jaar geleden was ook een goede zet. Als collectief van merken houd je elkaar staande, bijvoorbeeld door samen te werken met dezelfde fabrikanten. We helpen elkaar.”
Wat is het grootste verschil met een kwart eeuw geleden?
“De kinderkledingwereld is gigantisch volgelopen, er zijn enorm veel verschillende merken en dus is het lastiger je te blijven onderscheiden. En veel merken lijken juist op elkaar. Marketing op social media is daarnaast ook een belangrijker onderdeel geworden, daar verdiepen wij ons steeds meer in. We hebben ons altijd staande weten te houden in deze veranderende markt. Nono is bescheiden en ook heel oprecht, daar staan we echt wel voor. Nu wordt het wellicht tijd om wat meer van ons te zien en horen, want we hebben een mooi verhaal te vertellen.”
Hoe vieren jullie het jubileum?
“Er is geen officiële oprichtingsdatum, daarom hebben we 25 september uitgeroepen tot feestdatum. We vieren het onder andere met detaillisten die al lang klant zijn door een leuke actie te organiseren, wat en hoe blijft nog even een verrassing. Gisteren hebben we toevallig nog een mooi achter de schermenfilmpje gemaakt. We kijken ook terug in de tijd en om te zien wat we kunnen verzamelen aan beeldmateriaal en artikelen. Daarvoor zijn we onder andere geïnspireerd geraakt door een nieuwe collega uit België die Nono sets van 20 jaar geleden heeft bewaard. We beseften eens te meer hoe mooi de historie is. Ook hopen we iets te doen met de oude Nono klassiekers, wat is succesvol geweest en hoe blazen we dat nieuw leven in? Allemaal nog prille plannen die uitgewerkt moeten worden. Maar al met al iets waar we echt trots op kunnen zijn.”