Kidz-art viert jubileum
Hoe is de branche veranderd in die twintig jaar?
“Het was veel specialer als je bijzondere kinderkleding verkocht. Nu met alle ketens en de diversiteit van de merken, is er een heel andere markt bijgekomen. Je moet als merk dichter op de consument communiceren, we organiseren daarom bijvoorbeeld knutseldagen in de winkel. Je bent veel meer bezig om samen te verkopen: zowel de winkel, de consument als wij. Dat is een heel groot verschil. En natuurlijk de komst van online verkoop, dat heeft misschien wel voor de meeste verandering gezorgd.”
Er zijn veel merken weggevallen in 20 jaar. Waarom ben je er nog wel?
“We zijn een onderdeel van modebedrijf Jolo Fashion geworden, dat was een goede stap, anders lukte het gewoon niet meer. Daarbij: we zijn een apart, bijzonder merk. Ondanks de ketens en massale verkoop van kinderkleding, is er toch een tweedeling ontstaan en is er een consument die het veel leuker vindt om unieke kleding te kopen die niet overal te koop is. De prijs is belangrijk, maar ze zijn bereid iets meer te betalen voor iets bijzonders.”
Hoe verschilt je bedrijfsvoering onder Jolo vergeleken met daarvoor?
“Ik ben commerciëler en dat is maar goed ook, anders was ik er niet meer geweest. Ik kijk meer naar wat goed loopt, waar belangstelling voor is. Dat is nodig en het is lastig om in je eentje te doen. Dat is het voordeel van onderdeel zijn van een groter bedrijf, dan hoef je dat niet alleen te doen en alle facetten zijn beter controleerbaar.”
Hoe houd je het leuk?
“Soms denk ik weleens; daar gáán we weer. Maar dan sta je bijvoorbeeld op de beurs en zie je hoe detaillisten op de collectie reageren. Ze zijn altijd wel enthousiast, maar het blijft een spannend, leerzaam en leuk moment. En het is heel fijn om samen te werken als team met inkoop en verkoop. Ik heb m’n eigen stukje in het geheel, maar samen sta je sterker. We willen allemaal een mooi product maken en iedereen heeft z’n eigen expertise. Het is fijn om je meerwaarde in die samenwerking te zien.”
Hoe zie je de toekomst?
“Kidz-art is een uitgesproken merk: ik heb liever minder, maar selectieve verkooppunten en detaillisten die zich willen onderscheiden. Daarin wil ik selectief blijven. Ook wil ik meer wereldwijd meer agenten vinden. Detaillisten ontmoeten waar samenwerking goed voelt en me niet laten verleiden door snelle aantallen, maar op een gedegen en gepassioneerde manier samenwerken. Dat is de toekomst voor Kidz-art.”
Staan er nog nieuwtjes op de planning?
“Dit najaar kunnen detaillisten onze partycollectie komen bekijken. Dit is een kleine capsulecollectie met onder andere accessoires en verschillende stylen zoals party dresses, rokjes en tops. Een unieke collectie met een Kidz-art touch in de vorm van glitters, goud, hologramstoffen, pailletten en felle kleuren. Een klein pakket feestkleding voor de echte Kidz Art fans.”