‘Kindermoderetail moet wildgroei aan uitverkopen zelf oplossen’
De opeenvolgende salesmomenten zorgen al jaren geregeld voor onrust in de moderetail. De discussie laait weer op als directeur van Inretail Jan Meerman afgelopen najaar woest reageert wanneer hij in de maand september wordt “overdonderd” door een marktspeler die met 50 procent korting knalt. In zijn wekelijkse column trekt hij fel van leer tegen de retail met haar “failliete businessmodel”. “Nota bene op de herfstcollectie, schokkend!”, foetert de voorman.
Onrust
De onrust die de vele kortingsmomenten in de modebranche veroorzaakt, wordt uitvoerig besproken in Bengels #1. In het achtergrondartikel geven verschillende retaildeskundigen en winkeliers hun visie hierop en dragen ze oplossingen aan. Want hoewel sommige retailers op dit soort momenten heimwee krijgen naar de tijd dat de overheid de markt beschermde – tot 1984 had de Nederlandse winkelier zich te houden aan de Uitverkoopwet waarin was bepaald in welke periodes de prijzen mochten zakken – is dat geen oplossing. Dat werkt niet in een grenzeloze wereld, zeggen de ondervraagden. Jos Voss, sectorspecialist Retail bij de Rabobank: “Als de consument de korting niet in de fysieke winkel vindt, gaat hij via internet in het buitenland koopjes scoren. Daarmee benadeel je de retailer dus meer dan dat je hem beschermt.”
‘Veel merken en agenturen’
Vele kortingsmomenten spelen volgens branchespecialist Edwin Belt van Inretail voor de kindermodebranche parten. “Er zijn veel kleine merken en veel agenturen, en beide groepen hebben nauwelijks de middelen om toegevoegde waarde te leveren in de vorm van samenwerking wanneer het om voorraadondersteuning gaat”, zegt hij onder meer. “De mode moet af van die veel te lange horizon en proberen van een aanbod- naar een vraaggestuurd systeem te gaan”, zegt Henk Hofstede, sector banker retail bij ABN Amro. “Af van de leverancier die de retailer wil volstouwen met collecties en de daarmee samenhangende risico’s, maar samen sturen op wat de klant wil.”
‘Zelf oplossen’
De retail moet het zelf oplossen, vinden de ondervraagden. Door in de eerste plaats niet meer zomaar mee te gaan met de kortingsacties die de buurman initieert. Maar ook door samen te werken, bijvoorbeeld en goed in te kopen. Hoe je dat doet, vertellen onder anderen George Schweigmann van de gelijknamige kindermodewinkel, Rens Tap, woordvoerder van brancheorganisatie Modint en Leonie Grunder van het nieuwe kinderlabel Mees in de nieuwste Bengels.
Nog geen abonnee? Je kunt het hier makkelijk online regelen en dan houden wij je op de hoogte van alle nieuws en achtergronden uit jouw sector!