TOP

Positieve vibes op kleine fabriek

Hernieuwde zin naar ondernemen en onderscheidende collecties werkten aanstekelijk op de twintigste editie van kindermodevakbeurs kleine fabriek.

Zondag 18 en maandag 19 januari is met kleine fabriek in Rai Amsterdam het nieuwe inkoopseizoen officieel van start gegaan. De kindermodebeurs vierde dat het al weer tien jaar (20 edities) deel uit maakt van de vaste halfjaarlijkse routine van veel modemerken en inkopers. En dit werd samen gevierd met oude bekenden als Kidscase, Imps & Elfs, Retour Jeans, IKKS, Molo, Koeka en Naturino en nieuwkomers als Kenzo, Carrément Beau, Superrebel Kidsgear, Ine de Haes, Moschino en Mausbird.

Populaire jogjeans

Opvallend waren de positieve vibes die beide dagen duidelijk voelbaar waren. Consumenten tonen weer meer kooplust en dus zijn winkeleigenaren  weer duidelijk op zoek naar de nodige vernieuwing, zo constateerden veel exposanten. Carrera Play maakt bijvoorbeeld snel furore bij diverse winkels. Binnen een jaar heeft het Italiaanse merk, ook bekend van de zonnebrillen, ruim zestig verkooppunten verworven. Naar verwachting groeit dit aantal dit seizoen uit tot ongeveer honderd. Populair zijn de jogjeans- en jacks met bijna niet van echte jeans te onderscheiden looks. “Iedereen wil comfort”, verklaart Dirk van Himste van distributeur Sameva. Ook prettig: Carrera Play biedt redelijk commerciële prijzen (49,95 euro winkelverkoop voor een broek), 2.5 marge en voorraad.

Funky nineties prints

Ook het nieuwe Rotterdamse merk Little Indians, afgelopen september gestart, heeft voor kleine fabriek al twintig verkooppunten verzameld. Waarvan tien buitenlandse, onder meer in Amerika, Spanje en Duitsland. Nieuw was ook de baby- en peutercollectie van Sproet & Sprout die opviel door de funky nineties prints en pakkende teksten als ‘raised by hipsters’. De lijn, sinds 2013 op de markt, is inmiddels ook al internationaal opgemerkt. Een andere bijzondere toevoeging waren de zes modische Zuid-Koreaanse merken Peach & Cream, Mery Jane, Annika, Sweven, Amber en Bien a Bien van het agentschap Rebel in the house. Door de korte termijnmogelijkheden – online bestellen en levering binnen een maand – bieden deze collecties interessante mogelijkheden voor ondernemers. Daarnaast zijn de conceptuele 3D truien en tops (met bijpassende verpakking) van de Belgische ontwerper Ine de Haes een welkome verrassing in het aanbod van Rebel in the House.

Meer nieuws

Maar zoals altijd is er nog veel meer nieuws te melden. Het Nederlandse kindermodemerk Jan van Trier is onlangs gefuseerd met J&D Company, het Belgische moederbedrijf van het label Marquise Junior. Het bedrijf hoopt door de versterking de komende tijd een expansieslag te kunnen maken. Het Franse schoenen- en accessoiremerk Easy Peasy meldt dat de collectie nu ook uit voorraad verkrijgbaar is. Van der Linden Agenturen heeft weer nieuwe merken toegevoegd aan het al uitgebreide assortiment: Converse, Lyle & Scott en binnenkort komt daar nog Marlboro Classics bij. En verder werd op de beurs ook een nieuw agentschap geïntroduceerd: Dutch Fashion Agency van Michael de Bont vertegenwoordigt de labels Le Chic, LCEE en SuperRebel KidsGear.

Uitgesproken items

Komend najaar zal het vast een drukke boel zijn op de winkelvloer (of in de webshop) want veel kindermodemerken pakken flink uit met uitbundige en uitgesproken items. Zo wordt er flink uitgepakt met gouden (en andere metallics als zilver, brons, koper, roze en blauw) kleding, schoenen en accessoires. Voeren opvallende prints, van stippen, ruiten, Memphis- en fantasieprints tot aan de nog altijd commerciële dierendessins. In navolging van de volwassen collecties zijn er scubastoffen en nog volop army-invloeden zichtbaar.