GfK: Waardering voor online kledingwinkels stijgt
Consumenten zijn online kledingwinkels het afgelopen jaar beter gaan waarderen, meldt GfK op basis van onderzoek. Online spelers kregen in 2015 een gemiddelde waardering van 7,4; in 2014 scoorden ze gemiddeld een 7,2.
Volgens GfK scoren de online retailers beter dan de andere retailers in het onderzoek, die gemiddeld een 7 haalden. En in 2015 staan er drie online retailers in de top tien van best gewaardeerd retailers, terwijl er in 2014 geen enkele online speler in deze ranglijst voorkwam.
Online presteert beter
Voor dit onderzoek beoordeelden consumenten de retailers op elf punten op het gebied van prijs, collectie, personeel en winkelpresentatie. Ten opzichte van fysieke winkels presteren online retailers beter op alle aspecten. Er is vooral waardering voor de punten ‘uitgebreide collectie’, ‘laatste mode’ en ‘sfeer in de winkel/webshop’.
Voor het eerst is de best gewaardeerde retailer een online kledingwinkel. De top drie uit het GfK onderzoek ziet er als volgt uit:
1. Zalando
2. De Bijenkorf
3. Jack & Jones
Concurrentie
Online kledingwinkels zijn al enkele jaren bezig aan een gestage opmars, meldt GfK. De winkels die uitsluitend online verkopen hebben op dit moment een aandeel van zeven procent van de markt voor bovenmode. De traditionele retailers die ook online markt verkopen – cross channel – zijn goed voor bijna de helft van de online modebestedingen.
Om de concurrentie het hoofd te bieden zijn veel online retailers aan de slag gegaan met bieden van inspiratie en advies en verbeteren van de service in hun digitale winkels. De verbeterde waardering van online retailers lijkt hierop een logisch gevolg, stelt GfK.