TOP

Claesen’s viert 25-jarig jubileum [interview]

Op 25 mei van dit jaar bestaat het Nederlandse (kinder)modemerk Claesen's precies 25 jaar. Bengels sprak met Gerard den Boer, mede-oprichter van Claesen's.

Wat waren de grootste veranderingen voor Claesen’s de afgelopen 25 jaar?

“Er is over het algemeen enorm veel veranderd. Een van de grootste veranderingen is de groeispurt die we na een aantal jaar doormaakten, vooral toen we kindermode erbij gingen doen en over de grenzen gingen verkopen. Recentelijk zijn het onze activiteiten in India en China, daar gaat het heel goed. De branche zelf is ook anders dan tien, vijftien jaar geleden.”

Op welke manier?

“De verharding in de business is toegenomen. Destijds kon je een afspraak maken met een hand als bezegeling. Nu is het allemaal veel minder makkelijk geworden. Als er iets niet helemaal goed gaat kun je al te maken krijgen met boeteclausules. Dat zie je in Nederland, maar ik zie het ook in India. En de concurrentie is toegenomen, zowel online als door de toename van het aantal collecties dat merken uitbrengen. Vroeger had je met name zomer- en wintercollecties, tegenwoordig komen daar allerlei collecties tussendoor. Daar doen wij net zo goed aan mee, winkeliers willen het winkelbeeld opfrissen en consumenten willen vaker iets nieuws.”

Dit jaar bestaat Claesen’s een kwart eeuw, hoe wordt dat gevierd?

“Zowel loyale winkeliers als consumenten worden vanaf 25 mei tot het eind van het jaar in het zonnetje gezet. De precieze details zijn nog een verrassing tot 25 mei, maar het gaat om een aantal ludieke acties die we bedacht hebben. Daarbij willen we niemand overslaan: zowel online als offline, als de consumenten en de winkeliers laten we meevieren. Retailers gaan meeprofiteren van kortingen en krijgen cadeaus en online gaan we bijvoorbeeld op social media uitpakken met acties. Er zijn plannen voor speciale acties bij een van de restaurants van Vooges of Havana in Zandvoort, Claesen’s is kledingsponsor van deze bedrijven. Dat staat gepland wanneer iedereen weer terug is van de zomervakantie. Intern plannen we een leuke trip naar het buitenland. We weten nog niet zeker waarheen, we willen namelijk per se het hele team meenemen en dat is niet zo makkelijk.”

Krijgt de collectie ook een feestelijk tintje?

“Jazeker, styles uit collecties die vroeger goed verkochten komen in tussencollecties terug. Dat zijn echte bestsellers, soms ge-updatet met een eigentijds tintje. Daar scoorden we in het verleden waanzinnig mee, en dat zien we nu weer gebeuren.”