TOP

Bestseller: Moo-s Kids Deventer

Benieuwd naar welke items goed lopen bij je collega? Deze week interviewt Bengels Monika van den Beld van Moo-s Kids in Deventer. “Bij de babycollectie blijft Noppies de onverstoorbare nummer één.”

“De collecties voor de zowel jongens als meisjes van Noppies’ babylijn zijn gewoon geweldig uitgewerkt en van een mooie kwaliteit”, zegt Monika van den Beld van Moo-s Kids in Deventer. “We hebben een grote babyafdeling en merken dat klanten in deze groep nog niet zo merkgericht zijn. Een babyartikel moet gewoon leuk zijn en het merk is vaak niet zo belangrijk.”

Moos 1

Favoriet

In de collectie peuterkleding zijn Name-It en Tumble ‘N Dry nog steeds favoriet, vertelt de winkeleigenaar. “Deze merken gaan met de trends mee en zijn betaalbaar, precies wat klanten zoeken in deze groep. Een merk dat te hoog geprijsd is, loopt bij ons niet zo goed. Klanten geven vaak aan dat de kleintjes er zo weer uit zijn en daarom de gemiddelde prijzen zo waarderen.”

“We merken ook dat klanten heel veel geld aan babykleding uitgeven en zodra de kinderen peuter worden, dit steeds minder wordt. Psychologie van de koude grond misschien, maar het lijkt erop dat het voor een baby niet gek genoeg kan en dat mensen daarna ineens beseffen wat een kind eigenlijk kost.”

Moos 2

Tieners

Voor tieners scoren Retour en Indian Blue Jeans erg sterk dit jaar. “De bomberjasjes, lange rokken en jurkjes voor de meisjes en de polo’s en trainingsjasjes voor de jongens doen het dit seizoen al erg goed. Molo is een andere uitblinker, klanten vinden dat vaak origineel en écht anders dan de rest. Nieuwe merken zijn voor ons Looxs, O’ Chill, Dutch Dream Denim.”

De nieuwe collectie wordt volgens de ondernemer ‘super ontvangen’. “Vooral Retour doet het echt heel erg goed. Indian Blue Jeans voor de meisjes doet het ook goed, maar meestal gaat het met de meisjes ook harder van start dan bij de jongens. De vrolijke kleuren knallen de winkel uit, heerlijk, laat dat voorjaar maar komen!”

Moos 3

Sale

Moo-s Kids heeft nog wat items in de uitverkoop. “We hebben veel merken later laten binnenkomen en daardoor blijf je ruimte houden om je sale goed op te ruimen. We hebben een veel betere marge behaald door later te starten met de sale, pas na sinterklaas, en ook te beginnen met kortingspercentages van 20% en 30%. Klanten gek zijn op korting merken we, maar het percentage doet er niet echt toe. Daar zouden andere winkeliers die het hele jaar door strooien met korting, ook eens over na moeten denken.”

Onrust

Van den Beld vindt dat de consument echt wordt verpest doordat er ‘zoveel met korting wordt gestrooid’. “Snel scoren is misschien leuk, maar daardoor verwachten klanten altijd korting. Het zorgt voor onrust bij de consument, die kijken of ze iets ergens nog goedkoper kunnen krijgen.”

Moos 4

Dat werkt uiteindelijk averechts, zegt de Deventer ondernemer. “Het is bewezen dat als de klant verward is door het aanbod, hij gewoon niet meer koopt. En daar hebben we allemaal last van. Ik snap dus ook niet dat je met je volle verstand deze weg kan inslaan als online en fysieke winkelier. Als je de klant alleen kan trekken met korting, kun je jezelf afvragen wat je toegevoegde waarde in de markt nog is. En maar eens heel hard gaan nadenken hoe het dan anders kan.”

Anders inkopen

Voor Moo-s Kids koopt Van den Beld anders in dan voorheen. “Maar dat komt doordat de klant ook anders koopt. Een kledingstuk moet echt leuk zijn en dan maakt de prijs niet heel veel uit. Wij kiezen bewust voor leveranciers die meedenken en ons als winkeliers ook een boterham gunnen. Ook richten we ons hierbij op merken die onze leuke klanten en vooral ook trouwe klanten willen. We hebben afscheid genomen van een aantal merken die misschien heel goed scoren, maar waarbij de klant niet trouw is aan onze winkel. Daar willen we vanaf.”

Moos 6

Superteam

Van den Beld focust zich bewust op de klant die specifiek voor haar winkel kiest. De stem van haar personeel telt ook mee in de keuzes die ze maakt. “Ze zijn voor mij heel erg belangrijk in de besluitvorming. Ook zij moeten werken met de merken en met de klanten die eropaf komen. Als ons superteam er achter staat, dan kunnen we alles verkopen. Al hang je de Zeeman-collectie neer, het gaat niet om wát je verkoopt, maar dat je met passie verkoopt, ook omdat je er zelf enthousiast over bent.”