6 tips voor een optimaal bestelproces in je webshop
Wist je dat kleding kopen via de smartphone doodgewoon is? Dat blijkt uit onze e-commercebenchmark waarvoor we 250 duizend sessies en 4,5 miljoen transacties in Nederlandse modewebwinkels hebben onderzocht. Toch haken veel consumenten die winkelen met hun smartphone in het bestelproces af. Onnodig en met deze 6 tips dicht je deze omzetlek.
Denk eerst aan de smartphone
Doordat we elk kwartaal een nieuwe e-commercebenchmark voor (online) moderetailers publiceren zien we dat de smartphone op allerlei gebieden in rap tempo de desktop van de troon stoot. Zo is smartphone naar verhouding verantwoordelijk voor 45 procent van het bezoekersverkeer en de desktop slechts voor 34,6 procent in 2016 (afbeelding 1).
Helaas blijft het vaak bij een bezoek op de smartphone, want tijdens het bestelproces valt 74,77 procent in 2016 uit. Bij de desktop is het uitvalpercentage 65,65 procent in 2016. Bestellen via de smartphone is dus nog steeds lastig.
Afbeelding 1: bezoekersverkeer naar verhouding in 2015 vergeleken met 2016
Tip 1: zorg dat de juiste toetsen worden aangeroepen bij elk veld
Jak, formulieren invullen. Dat vinden je bezoekers ook. Hoe meer handelingen, hoe sneller de frustratie, hoe groter de kans dat een bestelling nooit wordt afgerond. Maak het invullen eenvoudig. Toon een numeriek toetsenbord bij een numeriek veld zoals een telefoonnummer en een lettertoetsenbord bij een letterveld zoals een naam.
Afbeelding 2: toon een passend toetsenbord bij de vraag
Tip 2: afrekenen zonder account
Een verplicht account aanmaken vinden je klanten vreselijk. Met name op de smartphone. Geef bezoekers de mogelijk om zonder account een bestelling te plaatsen. En benadruk al op de winkelmandpagina dat een account aanmaken niet verplicht is, omdat het een stimulans is om verder te gaan met bestellen.
Tip 3: toon groene vinkjes wanneer een veld correct is ingevuld
Iedereen houdt van bevestiging en het geeft voldoening om vinkjes te zetten. Toon daarom een groen vinkje als bezoekers een veld goed hebben ingevuld. Gaat het toch verkeerd geef dan direct aan wat er niet klopt. Zo kan een bezoeker de fout snel opsporen en direct corrigeren in plaats van achteraf zien wat er mis is gegaan.
Tip 4: toon de straatnaam en woonplaats na het invullen van de postcode en huisnummer
Eerst je straatnaam invullen, dan een huisnummer, dan je postcode en stad? Totaal overbodig. Zorg dat jouw online bestelsysteem door de postcode en huisnummer de straat en de stad herkent. Dit scheelt onnodig invulwerk van velden en het bestelproces wordt twee velden korter.
Afbeelding 3: toon automatisch woonplaats en straat na het invullen van de postcode en huisnummer
Tip 5: toon altijd het besteloverzicht in het bestelproces
Online bestellen veroorzaakt veel onzekerheid bij bezoekers. Kloppen de verzendkosten en het adres? En klopt mijn bestelling? Je neemt deze twijfels weg door altijd het besteloverzicht te tonen in het bestelproces.
Te weinig ruimte in de mobiele versie van je webshop? Er zijn genoeg oplossingen. Toon bijvoorbeeld onderaan de pagina het overzicht, of in een uitklapmenu (afbeelding 3). Toon ook altijd de verzendkosten en leverdatum.
Afbeelding 4: ook Hunkemöller toont de inhoud van het winkelmandje in het bestelproces
Tip 6: pas de stappen van het bestelproces aan op omnichannel verkeer
Heb je ook fysieke winkels? Grote kans dat bezoekers hun bestelling graag willen komen ophalen in je winkels. Niets is zo frustrerend voor een bezoeker als een enorm formulier invullen met adres-, verzend- en betaalgegevens wanneer dit niet nodig is. De bezoeker wil de bestelling immers ophalen in de winkel.
Vraag daarom zo vroeg mogelijk in het bestelproces (bijvoorbeeld al in de winkelmand) of je klant zijn bestelling wilt laten verzenden of komt ophalen. Als hij zijn bestelling ophaalt in de winkel, dan heb je alleen een naam en e-mailadres ter bevestiging nodig. Zelfs betalen kan in de winkel. Wat scheelt dat een hoop moeite, vooral op je smartphone!
Afbeelding 5: Coolblue toont geen adresveld als je een bestelling wilt ophalen in de winkel
HIER VIND JE DE E-COMMERCEBENCHMARK
Wouter Wensing is Team Lead Webanalytics & Conversion bij ISM eCompany. Hij zorgt voor een structurele verhoging van de conversie voor webwinkels als Hunkemöller, Lucardi, Vliegtickets.nl en AS Adventure