Bestseller: Zeuvenuursgoed in Schagen
Aan de Molenstraat in het Noord-Hollandse stadje Schagen zit Zeuvenuursgoed, de kindermodewinkel die Lina van der Vliet en Teun Dogger in 1996 startten. “Toen werkten we nog van huis uit”, vertelt Teun. “Lina startte het als verhuurbedrijf van baby- en peuterspullen. Daar verwijst de naam ook naar. Zeuvenuursgoed is een Westfriese uitdrukking voor de groep kindertjes die vroeger om zeven uur naar bed moesten, het zeuvenuursgoed.”
Teun, Lina en medewerkster Sandra en de eyecatcher van Zeuvenuursgoed.
Outlet
De Schager kindermodewinkel verhuurt al lang geen artikelen meer vanuit de eigen woning, maar verkoopt nu een ruim assortiment kinderkleding en -accessoires en zwangerschapsmode in hun winkel van 150 vierkante meter groot. Daarnaast runnen ze sinds 2010 om de hoek van die zaak een outletstore (200 vierkante meter, red.), waar ze restanten verkopen en waar ze ook speciaal voor inkopen. In de reguliere winkel gaan de collecties tot maat 140, in de outlet tot 176.
‘Trots’
Momenteel hangt de nieuwe voorjaarscollectie in de rekken van de reguliere winkel. Vooral de collectie van Name It loopt goed. “Dat is wel ons meest succesvolle merk”, vertelt Lina. “Kennelijk is dat op het hoofdkantoor in Denemarken ook opgevallen, want afgelopen januari kregen we onverwacht bezoek van het merk om te sparren en inspiratie op te doen. Daar zijn we best trots op.”
“In de baby- en mini-collectie voor meisjes verkopen ook Small Rags en Z8 heel goed”, gaat de Schager ondernemer verder. “Het zijn ook allemaal weer frisse collecties, met mooie, felle kleuren. Jubel scoort goed bij de grotere meiden. Jongens zijn gek op Sturdy en Cars Jeans.”
Nieuwe merken
Nieuwe merken heeft Lina ook ingekocht voor komende zomer: Tygo&Vito en O’Chill. Afgelopen winter voegde ze Skurk al toe aan de collectie. “We komen al vanaf het moment dat we de winkel startten op elke editie van Kleine Fabriek. Ik heb er niet één overgeslagen. Zo zien we alle merken en kunnen we goed volgen wat er speelt. Zo proberen we geregeld nieuwe merken en ik moet zeggen dat we daar steeds goede keuzes in maken. Ook de labels die we nu hebben toegevoegd, vallen in de smaak bij onze klanten.”
Jongere doelgroep
Sindskort richt Zeuvenuursgoed zich op een jongere doelgroep. Teun: “In Schagen merken we dat er vooral groei zit in de baby- en mini-collecties. Voor tienerkleding gaan vooral de meiden winkelen in de grote stad. Daarom gaan we nu tot maat 140.” Voor de allerkleinsten verkopen Teun en Lina ook leuke accessoires van onder meer BamBam, Happy Horse, Jollein, Koeka en Sophie de Giraf.
Voelen en passen
Een webshop heeft Zeuvenuursgoed niet. “Dat is een bewuste keuze”, besluit Teun. “Voor mode ga je naar de fysieke winkel om de stoffen te voelen, te passen, items te combineren en verschillende merken te proberen. En voor een goed advies. Wij zijn altijd uit gegaan van onze kracht. Al willen we er zo langzamerhand wel een einde aan breien. Wij willen graag een stapje terug doen. Enthousiaste opvolgers mogen zich melden.”