TOP

‘Ik wil elke consument transformeren in bewust kopende klant’

Renate Rocha miste een platform waar consumenten natuurlijke, eco-vriendelijke producten konden kopen. Daarom startte ze er in 2016 zelf één: Rockin’ Green. Dit jaar opent ze ook een fysieke winkel. “Wat mij betreft transformeren we elke consument in een bewust kopende klant.”

Hoe en wanneer is Rockin’ Green begonnen en met welk idee?

“Na de bevalling van m’n eerste zoontje in september 2013 wilde ik producten zonder zogeheten ‘sluip’-chemicaliën, die bijvoorbeeld in bepaalde speentjes kunnen zitten. Als nieuwe ouder kwam er destijds echter zoveel op me af dat ik geen tijd had om op zoek te gaan naar de beste, natuurlijke producten. Daardoor berustte ik erin en deed het met wat voorhanden was. Tijdens m’n tweede zwangerschap werd het gevoel nog sterker dat de spullen die wij in Nederland gebruiken voor onze kinderen, bij lange na niet de beste zijn. Daarbij vond ik het bizar dat natuurlijke producten voor kinderen niet op één platform te vinden waren en dat de bekende, grote babywinkels nauwelijks natuurlijke producten aanboden én dat de groene (web)winkels die ik uiteindelijk vond een, in mijn ogen, ongelofelijk geiten-wollen-sokken- en saai imago hadden. Een imago waarbij ik me niet aan wilde sluiten, maar waar ik de achterliggende gedachte wel van snapte. Begin 2016 dacht ik ‘dit kan anders’ en in april in dat jaar mijn winkel als webshop gelanceerd.”

Rockin Green

Renate Rocha.

Je bent begonnen met een webshop, waarom geen stenen winkel, of een combi van beide?

“De gedachte van een webshop was niet anders dan als die van vele anderen: werken vanuit huis, lagere kosten en je eigen werktijden bepalen. Langzaamaan kreeg het idee steeds meer vorm. Inmiddels is het idee van een jaar geleden uitgegroeid tot pop-up shop in Barendrecht en vanaf augustus werken we vanuit een vast winkelpand. Consumenten hebben toch ook wel weer behoefte aan fysieke winkels. Het online shoppen is leuk, maar het daadwerkelijk struinen door winkelstraten en winkelschappen geeft toch net even een extra shoppinggevoel.”

“In de winkel kunnen we het gesprek aangaan en mondelinge feedback krijgen. Ik heb het idee dat mensen online toch nog erg moeten wennen aan nieuwe merken en eerder geneigd zijn bestaande merken te kopen. Wat begrijpelijk is onder het mom van ‘wat de boer niet kent eet die niet’. Consumptiegedrag dat tot de bevalling van m’n tweede zoontje voor mij ook erg bekend was; nu krijg ik juist een kick van nieuwe, onbekende merken en kan het me niet ‘anders dan al het andere’ genoeg zijn.”

Rockin Green 1

Hoe zorg je voor een spannend assortiment voor online klanten en hoe onderscheid je je van alle andere webwinkels?

“Bij Rockin’ Green verkopen wij het beste voor je kids gecombineerd met een stoere fashion style. Behalve de baby basics zoals speentjes, glazen drinkflessen en hydrofieldoeken richten wij ons op kinderproducten die behalve goed voor je kind en het milieu ook nog een heel erg cool zijn. Zo verkopen we kleding gemaakt van biologisch katoen kids met unieke prints en superstoere loopfietsen van Kinderfeets die gemaakt zijn van bamboe. Zo staat het ook op de site. Je niet hoeft te kiezen tussen cool óf eco, het kan allebei.”

Op welke doelgroep richt je je?

“Op ouders, grootouders, tantes, ooms en vriend(inn)en die wel mens- en milieuvriendelijke producten voor hun kids willen inkopen, maar zonder verlies van hun koopgemak of eigen fashion style. Hoewel we ons bij Rockin’ Green in het begin richtten op kinderproducten voor kids tot en met 5 jaar, breidt de collectie zich steeds meer uit en richten we ons nu op ouders van kinderen tot en met 12 jaar.”

Rockin Green 3

Hoe kom je aan de juiste merken?

“Bij Rockin’ Green zijn we constant op zoek naar nieuwe merken en houden we wereldwijd unieke producten in de gaten die ook nog eens duurzaam, ecologisch verantwoord en, of fair trade zijn. Zo zijn we officieel Europees distributeur van het Australische merk Pop Ya Tot, die natuurlijke speenkoorden met de hand maakt, en van het Nigeriaanse merk Queens of Africa. De Queens of Africa zijn poppen met een donkere huidskleur en afro-haar, en worden gemaakt door vrouwen in Nigeria die daar een eerlijk loon aan overhouden. Een prachtig concept met een maatschappelijk doel dat diversiteit stimuleert.”

Wanneer besluit je met een merk te stoppen?

“In de loop van het afgelopen jaar hebben we afscheid genomen en zijn we afscheid aan het nemen van verschillende merken, omdat die niet zo verantwoord of uniek blijken als we in eerste instantie dachten. Merken moeten wel bij een van de kernwaarden van Rockin’ Green – duurzaam, fair trade danwel eco- en kindvriendelijk –  passen. Als blijkt dat dat niet meer het geval is gaan we op zoek naar betere varianten, want die zijn er geheid. Ook wanneer blijkt dat een merk op elke hoek van de straat verkrijgbaar is of oneerlijke handel voert qua inkoop- en eigen verkoopprijzen, is het merk voor ons niet meer uniek en nemen we daar afscheid van. Dit laatste is vooral het geval bij kledingmerken. Eerlijke handel met eerlijke, kindvriendelijke en mooie merken heeft onze voorkeur. Wat mij betreft transformeren we elke consument in een bewust kopende klant. Ons assortiment breidt uit, we gaan ons weer focussen op uniekere merken en nog veiligere kinderproducten.”

Rockin Green 4