‘Nixnut blijft goed hangen, belangrijk in een markt met veel merken’
Nixnut. Hoe komen jullie aan die naam?
Renée Nix: “Pff, heb je even? Dit proces duurde bijna langer dan het neerzetten van de eerste collectie, haha. Mijn zus Otti en ik zochten naar een unisex merknaam die net een tikkeltje anders was en goed aansloot bij de no-nonsense uitstraling van de kleding. Daarnaast vonden we het leuk om onze familienaam ‘Nix’ aan het label te verbinden. We twijfelden echter, omdat deze naam geen internationaal karakter heeft. Een aantal maanden later was ons eerste gevoel het sterkst en registreerden we Nixnut. Dat eerste gevoel bleek wel juist. De naam wekt juist interesse op, zelfs internationaal. De naam schijnt ook goed te blijven hangen, toch fijn in een markt waar al veel mooie merken te vinden zijn.”
Wat is de kracht van het merk?
“De combinatie van basic designs met sprekende details. Deze combinatie geeft de kleding een unieke, opvallende twist. Zo’n detail is bijvoorbeeld een spikkeltje of streepje in de stof, een houten knoopje of een net wat andere afwerksteek. Dit vinden wij voldoende om de collectie een eigen gezicht te geven. Het leren labeltje dat terug te vinden is op ieder item, is een herkenningspunt van het merk. We werken met zachte, fairtrade geproduceerde materialen, comfortabele designs en kwalitatief hoogwaardige stoffen.”
Jullie stonden afgelopen januari samen op Playtime Parijs, hoe waren de reacties van winkeliers?
“Playtime was ons beursdebuut. We vonden het van tevoren lastig om in te schatten wat zo’n beurs allemaal teweeg zou brengen. We waren daar een nieuw, onbekend merk en dat kan of afstoten of de interesse wekken. Gelukkig was het dat laatste. We hebben orders gekregen vanuit verschillende landen en we hebben enthousiaste reacties gehad van onze huidige winkelverkooppunten over deze tweede collectie.”
Renée (l) en Otti Nix in hun stand op de beurs Playtime.
“Wat het ons precies heeft opgeleverd, weten we later pas. Het grootse deel van het publiek oriënteert zich eerst en maakt pas een selectie als ze een compleet beeld hebben van wat er allemaal is.”
“We leren veel van de momenten op events of beurzen. Het is een moment dat we face-to-face contact hebt met zowel winkels als particulieren. We worden blij van positieve feedback maar we luisteren juist ook goed naar mensen die kritische vragen stellen of anders denken dan wij, dat is net zo interessant en houdt ons scherp. Zo werd ons op de beurs gevraagd of wij een jongensmerk zijn. We zijn een unisex-label, maar die vraag wordt niet voor niets gesteld. De collectie bevat momenteel geen échte meisjes-items zoals een jurkje of een rokje. Klanten vragen bijvoorbeeld wanneer we met jurkjes komen. Hier wordt dan ook aan gewerkt!”
Hoe staat het nu met de naamsbekendheid?
“Het is erg fijn dat we al bij een aantal mooie kinderwinkels liggen, daar wordt het merk onder meer ontdekt. Ons Facebook- en Instagramaccounts leveren daar ook een bijdrage aan. Het is erg leuk om te zien dat als je een bepaald item post, dat dat dezelfde dag meerdere malen wordt besteld via onze webshop. Daarbij merken we steeds meer dat juist ook de oudste vorm van marketing, mond-tot-mondreclame, een belangrijke factor is. Trotse families en vrienden die het merk verspreiden en tevreden klanten die blij zijn met Nixnut en er dus positief over vertellen, die reacties zijn heel waardevol. Mede hierdoor groeien de webshop-orders en wholesale-aanvragen, we krijgen daardoor zelfs open sollicitaties binnen.”
Jullie wonen niet vlakbij elkaar; de één in Frankrijk, de ander in Nederland. Maakt dat samenwerken niet lastig?
“Gelukkig wonen we al vanaf de start op afstand zodat we niet beter weten. Al gaan we de dag dat we samen één kantoor hebben zéker vieren! Even snel iets laten zien of beslissen zit er nu gewoon niet in. Natuurlijk maken de digitale mogelijkheden het ons gemakkelijker, maar samen aan één tafel werken blijft gewoon het fijnst.”
“Tijdens het ontwerpen zitten we vaak snel op één lijn. De afstand zit ons in de weg als we het niet eens kunnen worden. En het is ook ongezellig dat daardoor je successen niet écht met elkaar kunt vieren. Toch is Parijs geen wereldafstand en tijdens events, beurzen of productiereizen is het werk extra leuk omdat we elkaar dan weer zien.”
Waar kunnen retailers jullie merk bezoeken?
“Tijdens beurzen kunnen retailers de collectie bezichtigen. Daarnaast gaan we op afspraak langs bij winkels om de collectie te laten zien. Ze kunnen ons dus altijd bellen of mailen bij interesse. Retailers in Spanje kunnen sinds kort terecht bij onze Spaanse agent in Barcelona.”
Wat zijn jullie toekomstplannen?
“Er is nog zoveel te doen, er komen steeds meer plannen bij. Met nog geen jaar op de teller zitten we nog in een beginfase. Hierdoor is er nog een slag te maken bij mooie kidsstores binnen Nederland. Daarbij zou het super zijn als Nixnut ook internationaal blijft groeien. Verder zijn we kortgeleden uitgebreid met maat 104 en zal de wintercollectie 2017/2018 uit dubbel zoveel items bestaan dan de eerste collectie. Over enkele weken lanceren we een kleine mid-collectie.”
“We hopen dat we op deze manier, stap voor stap, blijven groeien en naast het ontwerpen van wisselende items onze basiscollectie kunnen uitbreiden.”