Archive Store opent nieuwe winkel [interview]
Waarom de keuze voor deze nieuwe locatie?
“We zaten eerst in een winkel in de Jordaan, daar hadden Anna [van den Boogert, mede-oprichtster, -red.] en ik een verkoopoppervlakte van 60 vierkante meter, dat is nu bijna 200 vierkante meter. De mogelijkheid om te verhuizen deed zich voor en we zijn in het diepe gesprongen. Dat was uiteindelijk een heel goede beslissing. Toen we dit pand zagen geloofden we er meteen in. Aan de voorkant zit een heel grote pui van zo’n tien meter breed en ronde ramen, dat doet heel Frans aan. Wij laten ons heel erg inspireren door het Franse en zagen onze spullen er helemaal tot hun recht komen. Bovendien zitten we nu tussen scholen in en om de hoek bij de Utrechtsestraat. Dat is een heel fijne winkelstraat waar we goed bij passen.”
Wat is er behalve de grootte veranderd?
“We zijn breder gegaan in het assortiment en richten ons op onder andere meubels zoals bedden en commodes. In de oude winkel stond één bedje uit, dat zijn er nu veel meer. En we hebben hemels voor boven het bed en volwassenen beddengoed erbij van ons favoriete merk Numero 74. Alle lampen en kleden kunnen hier uithangen en er is nu tuinmeubilair voor kindjes. Dat laatste hadden we al, maar hier is een tuin en een tuinkamer, dus kunnen we het buitenassortiment er makkelijker bij betrekken. Daarnaast voeren we nieuwe merken zoals Claire Gasparini, Foxrider, Leander, Garbo & Friends, Kongesljoed, Cink Tableware, Poudre Organic, Minimalisma en Write to me boeken. Sowieso kun je wat betreft beddengoed voor kinderen hier echt alles vinden.”
Hoe zie je de toekomst van Archive Store?
“We zijn bezig met ons eigen, gelijknamige label. Het duurt zeker nog een half jaar voordat het in de winkel ligt. Verder hebben we geen droom om meer filialen te openen of om nog groter te gaan. Voorlopig zien we onszelf hier nog lang zitten en kunnen we hier nog heel veel. Wel zien we veel toekomstige mogelijkheden voor ons in de vorm van samenwerkingen met andere merken. De laatste keer was een samenwerking met Love Stories, maar dat kan natuurlijk ook met internationale merken. Deze winkel en de webshop zijn voorlopig voldoende. We zijn van de persoonlijke service en staan vaak zelf in de winkel. Bij meerdere filialen raak je dat persoonlijke toch een beetje kwijt.”