Trendverslag bijverkoop Showup: kunstig en kitsch
Het Duitse Santokki viel op door de minimalistische, trendy kunstwerkjes voor aan de (kinderkamer)muur. Het bedrijf is gespecialiseerd in Koreaanse design brands, deze vaak tijdloze ontwerpen doen het ook goed ter decoratie in de winkel of aan de muur van een ‘volwassen’ kamer. Meer informatie via: www.santokki.de.
De handgemaakte hebbedingetjes van Titicaca doen het goed als bijverkoop, of als weggeefitem of versiering van nog mooier ingepakte cadeaus. De items komen uit Bolivia en Peru en ook hier heb je iets goeds in handen. Titicaca koopt in bij kleinschalige producenten en betalen een goed salaris voor het unieke handwerk. Ga naar www.titicaca.nl voor meer informatie.
Het Britse Acorn and Will was ook zo’n kleurrijk label op ShowUp. Naast kitscherige woonaccessoires en sieraden, produceert het familiebedrijf ook grappige objecten zoals trendy pins. Vooral die laatste zijn – onder andere door het succes op Instagram – een aanrader voor een trendy bijverkoopassortiment. Informatie via: www.acornandwill.co.uk
Mox Studio specialiseert zich in on trend woonaccessoires en gadgets, waaronder deze opvallende kussens met onder andere honden- en kattenopdruk. Info: www.mox-studio.com
Het Nederlandse label Engel presenteerde naast een aantal in het oog springende prints ook een compleet nieuwe tassenlijn, bestaand uit gerecyclede materialen. Meer informatie: www.engelpunt.nl.
Uitgeverij Snor liet een groot aantal opvoedkundige, zwangerschaps- en doeboeken zien, maar pas echt feestelijk waren de opvallend vormgegeven chocoladerepen. Mooi op de toonbank en leuk als snelle bijverkoop. Zie ook: www.dewereldvansnor.nl.
Het insectenrijk is een populaire inspiratiebron voor de kinderkamerdecoratie en kinderkledingcollecties van lente/zomer 2018. Het Britse familiebedrijf Studio Roof speelt in op de trend met een kartonnen collectie van onder andere kevers en andere kruipers voor aan de muur of het plafond. Meer vind je via www.studioroof.com.
Ook voor aan de muur, maar net zo goed een kleurrijke opberger voor speelgoed en toebehoren zijn de manden van het vrolijke, kitscherige lifestylelabel Rice. Rice staat niet alleen bekend om de regenboogkleurtjes, ze investeren in talloze fair trade doelen zoals Unicef, een basisschool in Myanmar of de Deense versie van de Cliniclowns. Meer info vind je via www.ricebyrice.com.
De nieuwe prints van het jonge Nederlandse interieur- en serviesmerk Catchii draaien dit seizoen om het dierenrijk. Het merk heeft ook een wanddecoratielijn van onder andere posters met de thema’s: Jungle, Flamingo en Birds. De unieke decoraties zijn van de hand van oprichtster en kunstenares Femke Zwaan. Info: www.catchii.com
In de trendhoek liet Showup zien hoe retailers ton sur ton hun winkel kunnen stylen. Bezoekers konden de items ter plekke aanschaffen.
Nuukk is een Berlijns interieurlabel dat onder andere aquarellen en servies ontwerpt in een naturel kleurenpalet. De focus van de collectie ligt op muurversiering zoals tegeltjes of illustraties, maar er is ook een aanbod van stempels en opbergmanden. Info via www.nuukk.com