TOP

Gespot: webwinkel Ikenik

Wat voegt webwinkel Ikenik toe aan het toch al overweldigende aanbod in het kindersegment. En hoe probeert e-tailer Stefan Hazelhekke gevonden te worden?

Wanneer ben je op het idee gekomen om een webshop te openen?

“De webwinkel begon vanuit een goedlopende stenen winkel met baby- en kinderartikelen. Door het succes van de webwinkel besloten we de stenenwinkel te sluiten en ons volledig op online retailing te focussen. Dit gebeurde vijf jaar geleden toen onlineverkoop in opkomst was en het bleek precies het juiste moment te zijn. We hebben in de loop der jaren veel kennis opgedaan en dat is echt een voordeel. Door online te gaan, bedienen we niet alleen maar klanten op lokaal niveau, maar ook landelijk en zelfs internationaal. Op dit moment leveren we ongeveer twintig procent van onze orders af over de hele wereld, van Scandinavië tot Brazilië.”

Wat was het zetje om daadwerkelijk te beginnen?

“De omslag kwam door gedurfd ondernemerschap. Inspringen op een nieuwe markt vergt veel lef en durf. Door er vanaf het begin meteen vol gas tegenaan te gaan, zijn we gekomen waar we nu zijn. Ons streven nu is om in 2015 online op hetzelfde niveau als Babypark te staan.”

Wat is de rode draad in je assortiment?

“Dat wij ons onderscheiden met ons assortiment. Ons streven met Ikenik is de leukste en hipste baby- en kinderwinkel van Nederland te zijn. Dat zie je terug in het assortiment met merken en producten die niet op elke hoek van de straat te vinden zijn, waardoor onze klant de kinderkamer met bijzondere producten kan inrichten.”

Jullie hebben ook een Award gewonnen…. Waarmee denk je je te onderscheiden van andere webshops?

“Wij onderscheiden ons door onze goede klantenservice. Op de website van Ekomi werd onze service gemiddeld met een 9 beoordeeld. Daarnaast kunnen onze klanten automatisch sparen voor kortingen door ons stempelkaartsysteem. Bij aankopen vanaf 20 euro zijn de verzendkosten in Nederland, België en Duitsland gratis en vanaf 75 euro  spaart de klant automatisch stapelkortingen die oplopen tot 12,5 procent.”

Wat doe je om gevonden te worden op internet?

“Wij zijn zeer actief met het schrijven van onderscheidende webteksten bij onze producten, waardoor we beter worden gevonden. Verder zorgt de techniek voor onze vindbaarheid, zoals Google optimalisatie en Google Adwords en meten we continu onze resultaten en vindbaarheid.”

Op welke social media ben je te volgen en waarom?

“Wij zijn te volgen op Twitter, Facebook en Pinterest. Deze pagina’s zijn erg handig om onze doelgroep snel te voorzien van informatie over nieuwe merken, collecties, producten of interessante winacties. We plaatsen ook links naar onze nieuwsbrieven. Daarnaast geven we niet alleen informatie, maar beantwoorden ook vragen.”

https://twitter.com/IKenIKShop        

http://www.facebook.com/ikenik.nl       

https://pinterest.com/IKenIKShop/