TOP

Gespot: webwinkel Broer en Zus

Wat voegt webwinkel Broer en Zus toe aan het toch al overweldigende aanbod in het kindersegment? En hoe probeert e-tailer Roos Vos gevonden te worden? Je leest het in 'Gespot' op Bengels.nl.

Wanneer ben je op het idee gekomen om een webshop te openen?

“Toen ik 10 jaar geleden begon, was ik een van de eerste. Ik geloofde erg in de toekomst van internet en was gefascineerd door de mogelijkheden. Nog steeds blijft de uitdaging om ontwikkelingen bij te houden en niet achterop te raken. Ik vond en vind kinderkleding een leuk en inspirerend product en het is voor de consument relatief makkelijk aan te schaffen: als je de maat weet dan is het bijna altijd goed.”

Wat was het zetje om daadwerkelijk te beginnen?
“Ik werkte bij de Bijenkorf en wilde liever mijn eigen beslissingen nemen. Ik wilde altijd al een eigen bedrijf en heb toen naar mijn gevoel geluisterd.”

Wat is de rode draad in je assortiment?
“Ik vind het belangrijk dat de kleding die ik verkoop met liefde is gemaakt en vanuit de belevingswereld van kinderen bedacht is, zonder dat het kinderachtig wordt of te ouwelijk. Toen mijn dochters nog klein waren, keek ik vooral naar wat ik zelf leuk vond en vergat daarbij wel eens dat het ook lekker moest zitten en praktisch moest zijn. Intussen heb ik een klein aantal merken waar ik echt gek op ben, net als mijn kinderen en klanten.”

Waarmee denk je je te onderscheiden van andere webshops?
Door middel van mijn merkkeuze: ik let op kwaliteit, originaliteit en of de kleding ouders en kinderen aanspreekt. De meeste van mijn merken zijn niet in andere winkels te koop. Zo gauw dat verandert ga ik weer op zoek naar iets nieuws. Items van Mini Rodini, Finger in the Nose of Stella McCartney zijn best kostbaar maar altijd als eerste weg, omdat ze niet of nauwelijks online te vinden zijn. Ook verkoop ik mijn eigen label Broer & Zus, waar ik trots op ben. Ik verkoop mijn collectie nu ook aan een aantal andere winkels en het plan is dit uit te breiden. Met de uitstraling van de website, die ik zelf heb ontworpen probeer ik ook onderscheidend te zijn: helder, duidelijk en vrolijk zonder fratsen.”

Wat is het eerste label dat je inkocht? Waarom dat label?
“Mijn eigen label verkocht ik als eerste. Om de keuze te vergroten ben ik  andere merken gaan inkopen, zoals Petit Louie, Kik-Kid en imps&elfs. Deze merken pasten bij het beeld en de doelgroep die ik voor ogen had.”

Wat doe je om gevonden te worden op internet?
“Ik sta met mijn merken op de eerste pagina van Google (organic). Daar heb ik jaren aan gewerkt. Ik heb een tijdje Google Adwords erbij gebruikt, maar dit leverde niet direct iets extra’s op. Verder zorg ik dat de blogs mij kennen en doe ik mee met win-acties van tijdschrift Mama of Red.nl. Ik heb nu een lezersactie lopen in De Telegraaf.”

Op welke social media ben je te volgen?
“Ik plaats ook regelmatig berichten op http://www.facebook.com/broerzus en

http://twitter.com/#!/broerenzus, ook om mijn vindbaarheid te vergroten. Het is een goede manier om achtergrondinformatie te geven en fans bij de winkel te betrekken. Ik weet niet of het direct extra omzet met zich meebrengt, maar het is wel een toevoeging omdat het de site persoonlijker maakt.”